Ruim driekwart bedrijven behaalt niet meer omzet met digitalisering
Dat blijkt uit Global Pricing & Sales Study uitgevoerd door strategie- en marketing adviesbureau Simon-Kucher & Partners.
Verkeerde focus bij digitalisering
Net als wereldwijd (81 procent) voelen de meeste bedrijven in Nederland (83 procent) de noodzaak om te investeren in digitalisering. Hoewel omzetverbeteringen vaak het doel zijn van digitaliseringsinitiatieven blijven de gewenste resultaten vaak uit; 77 procent van de onderzochte bedrijven in Nederland ziet geen omzetverbetering. Belangrijkste oorzaak is dat aandacht naar verkeerde initiatieven uitgaat.
Wat we kunnen leren van de ‘Digitalization Heroes’
Uit het onderzoek blijkt dat slechts 18 procent van de bedrijven wereldwijd succesvol is in digitalisering. Bij deze groep, ook wel de ‘Digitalization Heroes’ genoemd, zijn investeringen in digitalisering gericht op het lange termijn verbeteren van de omzet en winst. De EBITDA van deze ‘Digitalization Heroes’ is gemiddeld dan ook 37 procent hoger.