Review: Xelion - betaalbare voip/uc voor het mkb
Voip is natuurlijk niet nieuw, en zijn ‘grotere broer’ uc (unified communications) ook niet. Vooral die laatste biedt mooie beloften: je eigen bereikbaarheid program- meren, plaats en tijdonafhankelijk samenwerken en altijd optimaal communiceren via het device dat je bij je draagt en het netwerk waarmee je verbonden bent. Maar oplossingen zijn vaak gericht op het middelgrote mkb en alles daarboven. Te kostbaar voor de kleine onderneming en bovendien vaak behoorlijk complex, zowel wat functionaliteit als implementatie betreft. Xelion is anders en mikt op eenvoud zonder nuttige functionaliteit in te leveren.
De basis van de oplossing is een voip/uc-server die je kunt laten hosten of in eigen beheer kunt houden. Communicatie via een softphone op je desktop of laptop, of via een app voor je smartphone. De softphone vormt het ‘hart’ van het pakket. De interface van de softphone doet wat denken aan de tegelinterface van Windows 8.x en volgt de regels van het populaire ‘flat design’. De indeling wijkt mede daardoor af van wat we doorgaans kennen van softphones: geen ‘Lync’- achtige contactenlijstjes, maar een moderne, voor zichzelf sprekende interface waarmee je vrijwel direct aan de slag kunt. Het pakket bevat alle functionaliteit die je van een moderne voip- centrale mag verwachten, denk naast bellen, sms en chat aan (voorgeprogrammeerd) doorschakelen, wachtrijen, groepsgesprekken en presence- info.
Daarnaast vertoont het enkele handige crm-trekjes. Zo kun je direct na een gesprek notities toevoegen van hetgeen besproken, of gesprekken vlaggen voor opvolging. Ook kun je gesprekken direct na afloop delen met één of meerdere collega’s, of meeluisteren met een gesprek. Overigens kun je ook nog altijd via fysieke bureautelefoons met Xelion aan de slag.
Integratie
Een softphone is leuk, maar als het totaal niet communiceert met al je andere software, dan blijft het een communicatie-eiland. Gelukkig is dat bij Xelion niet het geval. Zo haalt het desgewenst automatisch contacten op uit Outlook. Ook kun je koppelingen maken met Afas en Exact, twee belangrijke spelers in de crm-markt. Zo kun je bijvoorbeeld direct contacten bellen vanuit deze pakketten en hoef je contacten niet dubbel in te voeren.
Mobiel
Voor iPhone en Android is een Xelion-app beschikbaar. Zo maak je ook mobiel gebruik van de voordelen van het communicatieplatform. De app kent ruwweg dezelfde opzet als de softphone voor de desktop en heeft alle basale communicatiefaciliteiten aan boord. Schakelen tussen 3G- en wifi-verbindingen vormde tijdens de testperiode geen probleem, gesprekken werden niet onderbroken zodra we het kantoorpand uitliepen. Gesprekken real time transporteren van softphone naar mobiel en omgekeerd is overigens geen optie. Dashboards Managers en teamleiders smullen van de dashboards en overzichten die Xelion je kan presenteren. Zo kun je van een bepaalde afdeling zien wie hoeveel gesprekken gevoerd heeft, iets dat je bijvoorbeeld voor sales als een soort performance-monitor kunt gebruiken.