Review: NFON
NFON is een relatief nieuwe oplossing die in Nederland exclusief gedistribueerd wordt door Zetacom. Het is een cloud-telefonie oplossing, waarmee je kunt bellen, maar ook conference calls en presenceweergave mogelijk is. De oplossing is geschikt voor kleine organisaties tot aan enterprises, vanaf twee werknemers is het al een prima communicatieoplossing.
Installatie
Het installeren van NFON is redelijk straight forward. Of eigenlijk is ‘installeren’ nog een te groot woord, want het is letterlijk plug & play. NFON wordt als eindoplossing geleverd waarbij er diverse toestellen worden ondersteund. Bel je liever met een softphone, dan is dat ook mogelijk. NFON kent namelijk volledige integratie met Skype for Business. We hebben het hier over een integrale oplossing en dus is er ook mobiele ondersteuning door middel van een app voor iOS en Android. Ook op mobiele devices is de installatie zo gepiept.
Praktijk
Een oplossing is zo goed als de gebruiker die hiermee om moet gaan. Daarom is het zaak om te cateren aan elk type gebruiker. Grof gezegd deelt NFON haar gebruikers in drie groepen in: kantoorgebruikers, flexibele gebruikers en mobiele gebruikers. Dat betekent niet dat dit zogenaamde pakketten zijn die afgenomen kunnen worden, enkel dat de oplossing van NFON elk type gebruiker voordelen biedt. Zo ondersteunt NFON DECT-telefonie, kunnen er meerdere toestellen (zowel vast en mobiel) aan één account gekoppeld worden en ben je overal bereikbaar via één nummer. Dat laatste is niet alleen handig, het staat ook professioneel omdat je belt met een vast nummer, ook wanneer je onderweg bent.
NFON kent een uitgebreide integratie met andere software. Zo noemden we al de Skype for Business-integratie, maar ook is bellen vanuit Outlook mogelijk. Zeer noemenswaardig is de koppeling met een veelvoud aan CRM-pakketten. Zo wordt de nodige informatie omtrent gesprekken direct opgenomen in het door jou gebruikte CRM-pakket, denk dan aan SalesForce of Act!. Gesprekken zelf zijn zeer hoog van kwaliteit zonder ook maar een greintje storing. Bovendien lijkt NFON een ruisfilter te gebruiken dat achtergrondruis beperkt terwijl stemmen naar de voorgrond worden getild.
Ncontrol
Als gebruiker heb je de toegang tot Ncontrol, een online omgeving waar je jouw toestel zo kunt configureren als jij wilt. Zo zijn sneltoetsen aan te passen met een eigen gekozen functie, kun je doorschakelingen instellen en deelnemen aan conferenties. Dat laatste werkt met een toegekend nummer aan de conferentie met bijbehorende pin voor de beveiliging. Dit is met name handig wanneer teamoverleg noodzakelijk is. Conferenties worden opgeslagen in je overzicht en is er teamoverleg, dan klik je simpelweg de conferentie aan, vul je de pin in en bel je in. Simpel en intuïtief.
Beheer
Als organisatie wil je jouw telefonie optimaal kunnen beheren. Ook dat is prima geregeld, want het beheerportal biedt je alle opties die je nodig hebt om de communicatie zo te routeren als je nodig hebt. Elk account wordt weergegeven en details van dat account kunnen bewerkt worden, zoals het toekennen van meerdere toestellen aan een gebruiker, aanpassen van nummers enzovoort. Gebruikt je organisatie een intern telefoonboek, dan is deze via de beheerportal gemakkelijk te exporteren naar apparaten.
Aanpassingen aan gebruikersconfiguraties worden direct doorgevoerd, wat het beheer niet alleen eenvoudig maar ook snel maakt. Bovendien ziet de oplossing elke gebruiker als een extensie, wat het gemakkelijk maakt één configuratieprofiel naar meerdere devices te pushen. Zo is een gebruiker dus altijd via hetzelfde nummer bereikbaar op meerdere devices terwijl je als beheerder geen omkijken hebt naar het afzonderlijk instellen van elk device.
NFON
+ Telefonie met HD-kwaliteit
+ Zeer configureerbaar
+ Makkelijk in gebruik
+ Plug & play, waar je ook bent
Cijfer: 9,0
Prijs: vanaf € 3,50 per gebruiker, per maand
Info: nfon.com