Review: 3CX in 2021

Review: 3CX in 2021

Redactie WINMAG Pro

In 2019 komt ISDN te vervallen. De technologie diende jarenlang als basis voor telefonie. VoIP, ofwel internetbellen, is sindsdien de norm. In 2005, ruim veertien jaar vóór de verandering, wordt de toekomst door een startup in Cyprus voorspeld. Het bedrijf, 3CX, is inmiddels tot multinational gegroeid. De software-ontwikkelaar nam het voortouw in de versnelling van een trend waar bijna elke Nederlandse provider met verloop van tijd in meebewoog. Die innovatiekracht is nooit verloren. 3CX blijft koploper in telefonie, videocommunicatie en chat. Dít is waarom.

VoIP is hot. Neem je vandaag de dag een zakelijk ‘alles-in-één’- of ‘vast-en-mobiel’-pakket af, dan kan je ervanuit gaan dat VoIP de basis voor telefonie vormt.

Het fundament van VoIP is anders dan ISDN, de technologie waar telefonie tot 2019 op draaide. Spraak werd als digitaal signaal over een toegespitst ISD-netwerk verzonden. VoIP maakt het mogelijk om glasvezel- en DSL-netwerken te benutten. Het toonaangevende verschil is dat dergelijke netwerken gelijktijdig in internetverbindingen voorzien. Hier plukken providers én gebruikers de vruchten van.

In Nederland wordt internet als eerste levensbehoefte gezien. Data staat in hetzelfde rijtje als water en brood. Bijna iedereen is op DSL of glasvezel aangesloten. Met de mogelijkheid om deze infrastructuur als basis voor telefonie te gebruiken, neem je de noodzaak van een tweede aansluiting (ISDN) weg.

Vroege vogel

In 2005, het jaar van 3CX’ oprichting, adviseert de Internationale Telecommunicatie-unie nog altijd om telefonie met ISDN te faciliteren. Overheden geven gehoor: de meeste Europese lidstaten investeren in een ISDN-infrastructuur. Nick Galea, oprichter van 3CX, heeft een ander toekomstbeeld. Hij bouwt zijn bedrijf om VoIP heen.

3CX’ eerste softwareproduct, een zogenaamde IP PBX, wordt veertien jaar vóór de stop van ISDN gefaciliteerd. De software van toen maakte het mogelijk om een eigen VoIP-telefooncentrale te beheren en gebruiken; de software van nu doet hetzelfde - en veel, veel meer.

3CX

3CX had een overduidelijk beeld van de gigantische plek die VoIP met verloop van tijd zou innemen. Met elke update en ontwerpkeuze, bewijst de ontwikkelaar die toekomstvisie te behouden.

3CX levert een uiterst volledige unified communications-oplossing. De ontwikkelaar stelt Nederlandse partners in staat om als provider te werk te gaan. Met behulp van deze partners ben jij telefonisch bereikbaar op devices naar wens, van Windows-apparaten en smartphones tot de browser en IP-phone.

Communiceren kan altijd en overal, zij het via de webbrowser, iOS, Android of Windows app. Jij, collega’s en/of medewerkers hebben een persoonlijk nummer en kiezen zelf via welke devices er wordt gecommuniceerd. Een inkomend gesprek is op te nemen via de browser en te voeren via een smartphone. Niemand is overgelaten aan vaste apparatuur, wat thuiswerk in de hand werkt.

Wachtrijbeheer, slim doorschakelen en andere callcenter-functies zijn aanwezig. Contactgegevens van veelgebruikte CRM-systemen integreer je met gemak.

Video

3CX’ videoconferencing doet niet onder voor welbekende namen als Microsoft Teams. Conferences zijn gemakkelijk aan te maken; deelnemen kan in een browser of device naar keuze - en is zo laagdrempelig als het volgen van een link.

Een videoconference met 3CX. Artikel vervolgt onder de afbeelding. 

Videoconferences gaan met handige samenwerkingstools gepaard. Bestanden zijn gemakkelijk in te voegen, chatfuncties werken interactie in de hand en de technologie is geoptimaliseerd om vlekkeloos te vergaderen, zelfs wanneer de internetverbinding van een host of deelnemer te wensen overlaat.

Soms is het geheel meer dan de som van de delen. Voor 3CX geldt de regel in het bijzonder. Telefonie, videoconferencing en chat lopen naadloos in elkaar over. Een telefoongesprek is in een handomdraai tot videogesprek of -conference om te zetten. Met dezelfde snelheid schakel van je chat naar telefonie.

Live Chat en toekomstvisie

Hoewel 3CX’ telefonie en videocommunicatie absoluut op peil zijn, waren het niet deze onderwerpen die ons motiveerden om de innovatieve oorsprong van 3CX zo uitgebreid te benadrukken. Die eer gaat naar Live Chat, een vast onderdeel van 3CX’ software.

3CX ontwikkelde chatsoftware voor WordPress, Joomla, Drupal en andere veelgebruikte backends. Met de Live Chat plugin voeg je een verbonden chatinterface aan websitepagina’s naar keuze toe. Sitebezoekers zijn te verwelkomen met een (geautomatiseerd) bericht. Antwoorden beantwoord je in 3CX’ web client, tezamen met SMS- en Facebook-berichten.

Je kan bezoekers de mogelijkheid geven om chatgesprekken tot video- of telefoongesprek om te zetten. Daarmee dient Live Chat als sterke basis voor kleine én grote supportafdelingen.

Leadgeneratie is een bijkomstig voordeel. Contactgegevens van interessante bezoekers zijn tijdens het contact op te vragen en in 3CX te registreren. Marketing- of salesmedewerkers kunnen met de gegevens vooruit.

Live Chat voor WordPress is als plugin beschikbaar; voor Drupal, Joomla en andere backends genereer en voeg je HTML-code in. Een installatie is binnen tien minuten te voltooien.

Licenties en hosting

Tot nog toe hebben we het product van 3CX beschreven. Dit product, de software, wordt in de praktijk als dienst verleent. Nederlandse partners nemen de configuratie, hosting en het beheer op zich.

Met configuratie doelen we op het configureren van de PBX, ofwel telefooncentrale. Hosting omschrijft het faciliteren van bel-, chat- en videoverkeer, wat uiteindelijk uit data-uitwisseling bestaat en door servers moet worden ondersteund. Met beheer doelen we op het toevoegen of wijzigen van extensies en beheren van gebruikersaccountants, firewalls en IP-phones.

Op 3cx.nl/partners vind je een overzicht van de tientallen Nederlandse bedrijven die 3CX aanbieden. Deze partners fungeren als een provider: je ontvangt telefonische bereikbaarheid en geniet van al het moois dat 3CX daaraan toevoegt, waaronder Live Chat, videoconferencing en bereikbaarheid op devices naar wens.

De functies en prijzen van licenties verschillen. Een gratis versie biedt de mogelijkheid om de software vrijblijvend uit te proberen. Hoewel we een ‘gratis versie’ normaliter de rug toekeren, beschik je in dit geval over een werkelijk goede basis voor kleinbedrijven. Je voorziet een onbeperkt aantal werkplekken met een telefoonnummer, maar bent gelimiteerd tot acht gelijktijdige gesprekken. Videoconferences worden - tot 25 deelnemers - inbegrepen.

Hosted by 3CX

Sinds eind 2020 is het uitproberen van de gratis versie een stuk makkelijker. ‘Hosted by 3CX’ maakt het mogelijk om de software in 3CX’ DigitalOcean cloud of Google Cloud te hosten. Basisconfiguratie, updates, beheer en veiligheid worden ontzorgd. De hosting is één jaar lang gratis en kan vanaf 3CX’ homepage worden geregeld.

‘Hosted by 3CX’ is niet alleen interessant voor het uitproberen van de gratis versie, maar evengoed als basis voor mkb-bedrijven. De combinatie van ‘Hosted by 3CX’ en een softwarelicentie biedt de mogelijkheid om snel en gemakkelijk in de telefonie, video- en chatcommunciatie van tot 60 medewerkers te voorzien. Bedrijven met meer dan 60 medewerkers baten bij een licentie en hosting via een partner. Partners zijn flexibeler en bieden custom installaties, bedrijfseigen instellingen en aanvullende security-opties.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie