Review: 3CX
Internet en cloud
De stop van lijnbelmethode ISDN luidt een nieuw tijdperk in. VoIP is de nieuwe norm: via uitgebreide VoIP-functionaliteit sluit 3CX hierop aan. Webbellen is dé belmethode bij gebruik van 3CX. Dit vermindert belkosten aanzienlijk en is zo betrouwbaar als een internetconnectie toelaat. Bovendien installeer je 3CX binnen enkele minuten volledig in de cloud: de telefooncentrale is onder andere op Google Cloud, Amazon Lightsail, Microsoft Azure of OVH te huisvesten. 3CX-installatiewizard PBX Express versoepelt de installatie, door een volledig werkende PBX binnen enkele minuten te configureren.
Mobiliteit
3CX’ VoIP-software is in volledigheid beschikbaar voor Android en iOS, via de op maat gemaakte apps. In de praktijk betekent dat kantoorbereikbaarheid op zak. De interfaces ogen overzichtelijk en schoon, waardoor de navigatie even soepel verloopt als bij gebruik in de primaire client. Direct messaging is aanwezig, en bellen kan uiteraard via iedere internetverbinding: bij gebruik via 3G of een wifi-hotspot tunnelt 3CX jouw connectie, om foutloos en onmerkbaar externe firewallproblemen te voorkomen. On-the-go bereikbaarheid is overigens niet afhankelijk van de apps: 3CX is volledig via een browser beschikbaar. Log in en de lichtgewichte browserversie stelt je in staat om iedere app- en client-functie volledig via een browser te nuttigen. Daarbovenop herkent de aanvullende Click2Call-browserextensie nummers op webpagina’s, om deze vervolgens bereikbaar te stellen via een enkele klik. Dat vervangt kopiewerk, of het handmatige toevoegen van landcodes.
Integratie
Administratiewerk is kinderspel. Waarin naar ons oordeel 3CX uitblinkt, is uitstekende stuursoftware. Wizards als PBX Express koppelen iedere nodige service en de management console is intuïtief en simpel in gebruik. Overstap en integratie is uiteindelijk bijna uitsluitend afhankelijk van een eerste setup, en zelfs dat wordt in grote mate uit handen genomen: 3CX is open-platform en werkt op een breed aantal IP Phones, VoIP gateways en SIP Trunks. In Nederland vind je daarbovenop tientallen 3CX-resellers, welk bij twijfel – en voor een doenbaar tarief - de volledige apparatuur en software voor je installeren.
Met kop en schouder
Meerdere communicatiemogelijkheden zijn voor een modern unified communicationsysteem noodzakelijk. Op dat vlak scoort 3CX dan ook geen punten; het pakket is compleet, maar uitblinken doet het elders. Toegang via meerdere media is voor een modern unified communicationsysteem niet regulier. Daarin steekt 3CX met kop en schouder boven de alternatieven uit: van web- tot app-clients, op vrijwel ieder apparaat ben jij bereikbaar, met bovengemiddelde kwaliteit en functionaliteit. 3CX is flexibel, simpel en betaalbaar.
Het communicatiesysteem schaalt zijn licentieprijs op basis van beschikbare gelijktijdige gesprekken. Dat houdt in dat je zoveel extensies als wenselijk kan aanmaken, en uitsluitend betaalt voor de mogelijkheid van het voeren simultane telefonie. Zo kan je honderden werkplekken voorzien van een nummer; een licentie aanschaffen die aansluit bij activiteit, en zodoende onnodige kosten - bijvoorbeeld tarieven per extensie - besparen. Daarbovenop biedt pakket ‘Pro’ gespreksopnamebeheer, geavanceerde strategieën voor het beheren van wachtrijen, en legio aan aanvullende functies die de oplossing ook voor specialistische kantoren als callcenters geschikt maakt; pakket ‘Enterprise’ biedt zelfs failover-functionaliteit en een stand-by-licentie, twee aanvullingen waarmee jouw lijnen nooit stil liggen - zelfs in het geval van calamiteit.
Verder lezen? | Zo verkoop je unified communications