Publieke sector voelt meer druk om efficiënter te werken

Redactie WINMAG Pro

Een op de drie organisaties in de Nederlandse publieke sector (33%) voelde in de afgelopen twee jaar meer druk om efficiënter te werken. Dit kunnen zij doen door ofwel meer werk te verzetten met de huidige resources of hetzelfde werk te verzetten met minder resources. Zo blijkt uit onderzoek van Unit4, leider in cloud bedrijfssoftware voor dienstverlenende organisaties, onder 300 beslissers in de publieke sector afkomstig uit Canada, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Zweden. Een nog grotere verandering die bedrijven in deze sector hebben opgemerkt, is meer bureaucratie rondom het verantwoorden van uitgaven. Dit geldt voor 36 procent van de Nederlandse organisaties en is een beduidend hoger percentage dan in de andere onderzochte landen.

Naast dat er meer bureaucratie lijkt te zijn rondom het verantwoorden van uitgaven, voelt 31 procent van de organisaties ook meer druk vanuit de maatschappij om transparant te zijn over hun uitgaven. Een ander verandering waar de maatschappij om vraagt is het strakker en slimmer maken van processen voor de burgers (28%).

Struikelblokken in verandering

Het is belangrijk dat de publieke sector gehoor geeft aan deze wensen, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer bedrijven dit willen doen, lopen zij er met name tegenaan dat systemen in de backoffice hen niet in staat stellen om agile en flexibel te zijn (41%). Nederland is hierin wel een echte uitschieter, zo loopt in het Verenigd Koninkrijk slechts 28 procent hier tegenaan. Wat daarnaast opvalt, is dat slechts 17 procent van de Nederlandse bedrijven in de publieke sector merkt dat het management niet met verandering mee wil gaan, terwijl het gemiddelde van alle deelnemende landen op 34 procent ligt. Vooral in Zweden blijkt dit een heikel punt (46%).

Andere struikelblokken waar organisaties tegenaanlopen wanneer zij met de veranderingen mee willen bewegen, is dat de prioriteiten steeds verschuiven (39%). Dat maakt dat er geen eenduidig stappenplan gevolgd kan worden voor verandermanagement. Als laatste geeft 36 procent aan dat ze simpelweg niet goed weten hoe zij op verandering moeten reageren en hier dus onvoldoende op ingesteld zijn.

Wilfried Teunissen, Sales Manager Public Sector Benelux bij Unit4: “We leven in een wereld van constante verandering en bedrijven in de publieke sector hebben niet de luxe om daarin niet mee te gaan. Verandermanagement moet dus echt onderwerp van gesprek worden in deze organisaties. Het is belangrijk dat processen daarbij flexibel worden opgezet, zodat de publieke sector gemakkelijk kan meebewegen met veranderingen en software kan gebruiken die dit ondersteunt. Ook als de prioriteiten veranderen of zich een nieuwe crisis voordoet.”

Over het onderzoek

In februari en maart van dit jaar zijn 300 beslissers in de publieke sector uit de landen Canada, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Zweden ondervraagd door marktonderzoeksbureau VansonBourne. Respondenten zijn met name werkzaam op de afdelingen IT, HR en finance. In totaal deden er 75 Nederlandse respondenten mee aan dit onderzoek.

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie