Providers ‘kunnen het goed aan aan’: de oorzaak van netwerkproblemen ligt lokaal
Over toiletpapier en voeding hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. Import houdt aan, dus supermarkten blijven open. Grenzen idem. We behouden bewegingsvrijheid. Tegelijkertijd kan het thuiswerkadvies nog maandelang gelden. En niemand weet wanneer de scholen weer openen. Dus is het noodzaak om een thuisomgeving te creëren waar gewerkt en gestudeerd kan worden.
Nood aan de man(?)
Zo’n omgeving valt of staat met een consequente netwerkverbinding. Normaliter nemen grote providers deze verantwoordelijkheid op zich. Maar een gigantische stijging van internetgebruik bemoeilijkt de boel. ‘We kunnen het goed aan’, vertelde KPN-woordvoerder Stijn Wesselink tegen Het Parool. ‘Ons eerste doel’, vult een woordvoerder van VodafoneZiggo aan, ‘is om te zorgen dat er van dag tot dag continuïteit blijft.’ Geen nood aan de man, zou je denken. En alhoewel het ene huishouden weinig problemen kan ervaren, ligt de wifi van een ander er al dagen uit.
Zowel KPN als VodafoneZiggo erkennen een stijging van gebruikers. Beide providers spreken niet van een probleem. Tal van anekdotes wijzen daarentegen wel degelijk op een probleem. Wifi zou wegvallen. Internet zou vertragen.
Lokale oorzaak
Kinderen besteden plotseling een gigantische hoeveelheid tijd met broers, zussen en ouders. Ouders worden plotseling genoodzaakt om het gezinsleven en werk te combineren, zonder de letterlijke afstand die daarbij ondersteunde. Dat gezinsleven raakt geïrriteerd. Nieuwe netwerkproblemen, hoe klein dan ook, worden opgeblazen. Daar komen zowel relaties als werkzaamheden onder te lijden.
Het is niet zo dat KPN en VodafoneZiggo om de situatie heen draaien. Twee maanden terug was een zwak signaal hooguit ergerlijk. Vandaag de dag leidt datzelfde signaal tot stilstand. Voorheen hadden providers de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor signaalsterkte. Die ondersteuning is een luxe, want vaak is de oorzaak lokaal.
Jouw signaalsterkte heeft enerzijds te maken met de netwerkapparatuur waarover je beschikt. De hoeveelheid routers en positie hiervan zijn leidend voor de betrouwbaarheid van een thuisnetwerk. Anderzijds kan jouw directe verbinding met het het landelijke netwerk te wensen overlaten. De kwaliteit van deze verbinding hangt af van de afspraak en mogelijkheden van jouw provider.
Die mogelijkheden kunnen nog wel eens verschillen. Zo is er een kans dat jouw postcode inmiddels voor glasvezelinternet in aanmerking komt, terwijl je nog altijd gebruikmaakt van een verouderde aansluiting. Glasvezelinternet is stukken sneller en betrouwbaarder dan voorgaande aansluitingen op het landelijke netwerk. De consequentie en snelheid van jouw verbinding gaat erop vooruit, waardoor een landelijke storing plaatselijk minder uitmaakt.
Ook tijdens de coronacrisis vergroot de beschikbaarheid van glasvezel.Omdat het landelijke netwerk tot de belangrijkste infrastructuur van Nederland behoort, valt de telecomsector onder vitale sectoren. Dat houdt in dat werkzaamheden rondom netwerkaanleg gewoon doorgaan. KPN NetwerkNL blijft in meer dan 70 gebieden glasvezel aanleggen. De meeste buurten in Nederland zijn inmiddels voorzien. Maar kom je er toch achter dat je op dit moment nog niet voor glasvezel in aanmerking komt, dan kan dat van week op week veranderen.
Sta je zelden of nooit stil bij hetgeen waaruit jouw thuisnetwerk bestaat, dan is het waarschijnlijk dat er een hoop ruimte voor verbetering is. Door internet te vergelijken ontvang je een plaatsgebonden overzicht van mogelijkheden. Juist in deze tijd is het absoluut geen overbodige luxe om jezelf van een snellere, betrouwbaardere verbinding te laten voorzien. Succes!