Populariteit van Apple Watch daalt met de smartwatch-markt
Smartwatches bevinden zich momenteel niet in een florerende markt en de Apple Watch gaat met de teloorgang mee. Apple blijft voorlopig nog de smartwatch-koning, maar Garmin zit de techgigant op de hielen.
Daling van 52 procent
Het aantal verscheepte smartwatches daalde in de afgelopen drie maanden met maar liefst 52 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Hoewel Apple marktleider blijft, hangen dit jaar een stuk minder mensen een Apple Watch om hun pols dan in 2015. De elektronicareus verloor terrein van Garmin, die furore maakte met fitnessgeoriërenteerde smartwatches.
Verhoudingen zijn verschoven
In 2015 bezat Apple nog 70 procent van de smartwatch-markt en Garmin een luttele 2 procent. Anno 2016 is dat nog maar 41 procent voor Apple en 20 procent voor Garmin.
Andere merken
Het aandeel van Samsung bleef redelijk gelijk, ondanks dat haar nieuwste smartwatch, de Gear 3, nog niet eens in de schappen ligt. Motorola werd slachtoffer van haar eigen succes. De Moto 360 was zo populair dat de smartwatch binnen een rap tempo uitverkocht raakte, maar een opvolger bleef uit.
Uitgestelde watches
Dat het aantal verscheepte smartwatches zo fors daalde, heeft sterk te maken met de uitgestelde lancering van Google’s Android Wear 2.0. Daarnaast besloot ook Apple de laatste versie van Watch OS nog niet uit te brengen tot de officiële introductie van de Watch Series 2 eind september.