'Plantronics speelt in op Unified Communications' (interview)
Volgens Richard Kenny, EMEA Marketing Manager en Unified Communications-expert bij Plantronics, is de filosofie van ‘zijn’ bedrijf: ‘de headset moet perfect aansluiten op de wensen van de gebruiker’. Dat lijkt een open deur, maar veel fabrikanten hebben dit nog niet ‘down’. Na het werpen van een blik op het productassortiment van Plantronics blijkt dit statement bij hen wel degelijk uit de aangeboden hardware. Elke gebruiker (of bedrijfstak) vereist eigenlijk een ander type headset en daar waar andere fabrikanten vaak maar één premiumset in het assortiment hebben die zo ongeveer voor alles wordt aanbevolen, werkt dat bij Plantronics net even anders. Voor zakelijk gebruik in het kantoor zijn er volgens Kenny bijvoorbeeld drie belangrijke series: ‘We maken onderscheid tussen drie soorten gebruik. Ten eerste is er de Blackwire-serie voor intensief multimediaal gebruik. Deze levert perfect stereogeluid bij luisteren naar muziek of kijken naar films’. Ideaal dus voor bijvoorbeeld multimedia-bedrijven waar dan dezelfde headset voor zowel luisteren naar Hifi-geluid als communicatie gebruikt kan worden.
Verder noemt Kenny de Savi-serie die geoptimaliseerd is voor intensief samenwerken op kantoor, deze draadloze headsets maken het mogelijk om je vrij door het bedrijf te bewegen en toch een discussie met hoge geluidskwaliteit te kunnen blijven voeren. Tot slot is er de Voyager-serie bedoeld voor gebruikers die zowel op de zaak alsook veelvuldig buiten de deur zijn te vinden. Deze headsets maken gebruik van Bluetooth, waardoor ze ook makkelijk te koppelen zijn met een smartphone of notebook.
Zekerheid
Al deze sets hebben gemeen dat ze optimaal integreren in een Unified Communications-omgeving. Zo verandert bijvoorbeeld volautomatisch de status van een gebruiker zodra deze een headset op zijn of haar hoofd zet: ‘Hiermee geven we vertrouwen in de presence-technologie, vaak zie je nu nog dat iemand eerst even een tekstberichtje stuurt naar degene met wie ze contact op willen nemen. Om te vragen of de beoogde gesprekspartner wel écht aanwezig is. Met onze techniek kun je blindelings vertrouwen op de statusweergave’, aldus Kenny.
Call- en contactcenters
Natuurlijk zijn er ook nog de callcenters en contact centers, waar het veelal een heel stuk conservatiever aan toegaat dan op de werkvloer. Draadloze headsets zijn bijvoorbeeld eerder uitzondering dan regel, al was het maar omdat de meeste van dit soort bedrijven willen dat medewerkers gewoon achter hun terminal blijven zitten. Toch heeft Plantronics ook hier ondanks het conservatisme wat vernieuwingen weten door te voeren: ‘Hiervoor hebben we de DA-serie, ofwel Digital Adapter-serie. Deze is volledig geoptimaliseerd op gesprekskwaliteit, verder wordt het scherm automatisch gelockt zodra je de headsetplug lostrekt als je even van je plek weg moet. Deze gepatenteerde techniek levert een stukje extra veiligheid op’, zo vertelt Kenny. De CS-serie is geoptimaliseerd voor callcentergebruik, en ondanks het verplichte draadje is zelfs hier dus via de ontkoppeltruc nog een presence- mogelijkheid ingebouwd. Gebruik je op de zaak veelvuldig gecombineerde communicatiemethoden (UC), dan is een blik op het assortiment van Plantronics geen gekke gedachte. Met name de meedenkende headsets (die dus de presence- status veranderen zodra ze op het hoofd worden gezet) kunnen veel onduidelijkheid wegnemen. De vraag ‘Is ie er écht?’ hoeft dan in ieder geval niet meer gesteld te worden.
De CS-serie van Plantronics is aangepast op gebruik binnen call centers.