Pijnlijke cijfers voor BlackBerry, maar verbetering in zicht
De cijfers over het vierde kwartaal van 2014 maken alweer duidelijk dat BlackBerry geen grip krijgt op de huidige markt van smartdevices. Het bedrijf verkocht 1,6 miljoen devices dit kwartaal, en 8,5 miljoen devices over heel 2014. Als contrast: in 2011 verscheepte het bedrijf meer dan 50 miljoen smartphones, en in dat cijfer is de PlayBook dus niet meegeteld. Aan de positieve kant op de smartphone-balans vinden we Apple, die record na record lijkt te breken met de iPhone en in het laatste kwartaal van 2014 maar liefst 74,5 miljoen iPhones wist te verkopen.
Verlies
De cijfers van BlackBerry resulteren in een verlies van 385 miljoen dollar over 2014, voor verrekening met belastingen. Dit klinkt niet positief, en dat is het natuurlijk ook niet, maar het is in ieder geval een stuk beter dan de cijfers over 2013, toen BlackBerry een rood cijfer van meer dan 7 miljard dollar rapporteerde. Wel weet het bedrijf de laatste twee kwartalen van 2014 winst te maken, met dit laatste kwartaal een winst van twintig miljoen dollar.
Moraal
Ondanks deze resultaten wist BlackBerry ceo John Chen ook wat positiefs te melden. Zo heeft het bedrijf volgens hem de financiële huishouding op orde. Ook meldt hij dat het moraal binnen het bedrijf een stijgende lijn kent. 'Financiële stabiliteit is het belangrijkste. Ik ken geen andere manier om het moraal binnen het bedrijf te verbeteren als de financiële situatie niet goed is. Het moraal nu is een stuk beter dan een jaar geleden', aldus Chen. Wel erkent hij dat BlackBerry er nog lang niet is.
Een eerste stap
Ook analisten zijn gematigd positief over het het bedrijf, en met name hoe Chen de financiële problemen en slechte verkopen van BlackBerry heeft aangepakt. Zo noemt Colin Gillis van BGC Partners Chen en zijn team 'een van de betere managementteams' maar erkent hij wel dat de winsten afgelopen twee kwartalen slechts een eerste stap zijn naar stabiliteit en verbetering van BlackBerry in de markt. Brian Colello, analist bij Morningstar, ziet de verbeteringen in de financiële situatie van BlackBerry als een goed teken. 'Waar BlackBerry naar op zoek is, is een meer betekenisvolle groei in het fiscale jaar 2016, maar dit is zeker een goede start', aldus de analist.
BlackBerry in 2015
Uiteraard komen slechte en goede resultaten niet als vanzelf en werkt BlackBerry hard aan nieuwe producten en services. Zo introduceerde het bedrijf eerder deze maand de SecuTablet, een gemodificeerde Galaxy Tab S 10.5 die in samenwerking met Samsung ontwikkeld werd. De tablet is bedoeld voor de zakelijke markt en kent verregaande beveiligingsfeatures. Op het Mobile World Congress werd de BlackBerry Leap getoond en het succes van BlackBerry's Passport maakt dat we verwachten nog dit jaar nieuws kunnen verwachten over uitbreiding binnen de unieke Passport-lijn. Daarnaast gaat de ontwikkeling van de services die BlackBerry biedt ook gewoon door. Zo werd onlangs bekend dat het bedrijf zijn pijlen gaat richten op het mkb met BES12 Cloud.