Panasonic versterkt leiderspositie in PTZ-cameramarkt

Redactie WINMAG Pro
Een onderzoek van Futuresource, waarin een overzicht wordt geboden van de wereldmarkt voor PTZ-camera's, bevestigt Panasonics positie als marktleider. Het rapport is gebaseerd op directe feedback van verkopers, leveranciers van onderdelen en fabrikanten van accessoires en biedt zowel kwantitatieve als kwalitatieve feedback over het huidige en toekomstige marktpotentieel voor PTZ-camera's.

Uit het onderzoek komt naar voren dat Panasonic een steeds sterkere positie inneemt in de sector, door zijn wereldwijde marktwaarde uit te breiden, door de Europese 4K-markt te veroveren en door een stevige greep te houden op de Aziatische markten.

Groei in volume en waarde

Panasonic behield op jaarbasis een stabiel volumeaandeel (16%) en breidde ook zijn leiderspositie qua wereldwijde marktwaarde uit met 1 procentpunt tot 27%. De verkoop van Panasonic steeg op jaarbasis in alle regio's, behalve in China. Een groei van 25% op jaarbasis in Europa betekent dat Europa Noord-Amerika inhaalde als de grootste markt voor Panasonic, goed voor 34% van het totaalvolumes tegenover 33% in Noord-Amerika. De waardegroei van de onderneming overtrof het marktgemiddelde als gevolg van aanhoudend sterke prestaties in de hogere prijssegmenten. Panasonic geeft aan een volumeaandeel van 32% in het $3.5K-$5K-segment te hebben en het >$5K prijssegment aan te voeren met 54% aandeel.

4K-penetratie

De penetratie van 4K bleef in een gestaag tempo doorgaan: het volumeaandeel van deze categorie steeg met 3 procentpunten op jaarbasis en is nu goed voor 9% van alle PTZ-camera’s. Het aantal 4K-camera's steeg in alle regio's. De invoering is het verst gevorderd in Europa (15%). 4K-producten waren in FY19 goed voor 7 procentpunt meer volumeaandeel dan in FY18. Dit was vooral te danken aan de aanzienlijke volumegroei van Panasonics 4K-producten in Europa.

Dominantie op de Aziatische markt

Hoewel de eindgebruikers op de Chinese markt normaal gezien kostenbewust zijn, heeft Panasonic als gevestigd topmerk een sterke reputatie opgebouwd voor zijn producten waarvoor eindgebruikers bereid zijn te betalen. De PTZ-camera's van Panasonic en Sony domineren ook de Japanse markt. Uit de feedback van het verkoopkanaal blijkt dat eindgebruikers hechten aan de beeldkwaliteit die de producten van deze merken bieden en bereid zijn de meerprijs voor deze merken te betalen, ook al zijn er ook alternatieven van Chinese verkopers beschikbaar tegen veel lagere prijzen.

Meer in het algemeen stelde het onderzoek vast dat de professionele PTZ-cameramarkt in boekjaar 2019 een hernieuwde groei kende, geholpen door de groeiende maturiteit van het productsegment en de voordelen die de producten bieden in een reeks marktverticals. De toegenomen afhankelijkheid van videotechnologieën en de culturele verschuiving naar het gebruik van video als een alledaags communicatiemiddel, veroorzaakt door de coronapandemie, zal de toepassing van PTZ-camera's in een verscheidenheid van toepassingen versnellen.

Meer informatie over de Panasonic PTZ-camera’s en overige producten is te vinden op:

https://business.panasonic.nl/professional-camera/

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

RedactieWINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanRedactie