Outdoor marketing: val op met een vlag!

Redactie WINMAG Pro

Wil je jouw bedrijf op een opvallende manier onder de aandacht brengen? De kans is groot dat je nu aan online kanalen denkt. Niet zo gek, want online marketing kan, mits goed uitgevoerd, ontzettend effectief zijn. Je mist echter wel een kans, namelijk outdoor marketing. Vlaggenmasten of gevelvlaggen voor je bedrijf trekken meteen de aandacht van passanten en zorgen voor meer klanten. Wat essentieel is, is een goed ontwerp voor de vlag. We geven je vijf tips voor een pakkend vlagontwerp.

1. Ga voor simpel

Lange slogans of volledige zinnen werken niet goed op een vlag. Het moet in een oogopslag duidelijk zijn wat er op de vlag staat, want je wilt niet dat iemand stil moet blijven staan om de tekst te bestuderen. Dat doen mensen namelijk niet. Een goed ontwerp bestaat maar uit een paar elementen. Denk bijvoorbeeld aan je logo, gecombineerd met een grafisch element. Waar je wel mee kunt spelen, is met de vorm van de vlag. Bij een bedrijf als Bos Vlaggen vind je verschillende varianten vlaggen.

2. Houd rekening met je huisstijl en merk

Heb je een notariskantoor, dan is het waarschijnlijk geen goed idee om voor een vlag met neonkleuren te gaan. Gaat het echter om een speelgoedwinkel, dan zijn opvallende, vrolijke kleuren wel weer passend. Houd bij het ontwerpen van een vlag altijd rekening met (de kleuren van) je huisstijl en met wat je als merk wilt uitstralen. 

3. Beperk het aantal kleuren

Over kleuren gesproken: kies twee of drie kleuren die je in het ontwerp van je vlag gaat gebruiken. Bovendien is het belangrijk dat er voldoende contrast zit tussen de gekozen kleuren. Rood en geel zijn bijvoorbeeld van een afstand goed van elkaar te onderscheiden, terwijl kleuren als groen en blauw in elkaar over lijken te lopen op een afstand. Hierdoor wordt de vlag slechter leesbaar en bereik je niet het gewenste effect. 

4. Zorg dat je vlagontwerp van hoge kwaliteit is

Een onscherp logo of zichtbare pixels is een no go als het gaat om vlaggen ontwerpen. Zorg dus dat je bestanden van hoge kwaliteit aanlevert bij het bedrijf waar je de vlaggen laat drukken. Je kunt een grafisch ontwerper inschakelen om je te helpen, maar veel bedrijven die vlaggen bedrukken bieden deze service ook aan. 

5. Zeg het met beeld, niet met woorden

Het belangrijkste bij een vlagontwerp is dat je boodschap in één oogopslag duidelijk is. Een goede vlag moet het verhaal binnen vijf seconden aan mensen vertellen. Duurt dit langer, dan verliest de passant zijn interesse en loopt of rijdt verder. Daarom werken logo’s of afbeeldingen beter dan tekst. Kies je toch voor tekst, gebruik dan een duidelijk lettertype.
 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie