Ontwikkelingen in toekomst dataverwerking
Bedrijven maken gretig gebruik van de explosie aan consumentendata. Met de vergaarde en geanalyseerde data kunnen marketeers gericht en gepersonaliseerd adverteren. Het tijdperk van data-driven marketing lijkt aan te breken, maar door wantrouwende consumenten en aangescherpte wetgeving moeten bedrijven hun strategieën aanpassen.
Argwaan en bewustwording
Mede dankzij Edward Snowden’s onthullingen over overheidscontrole rijst het argwaan en de bewustwording over consumentendataverwerking. Veelzeggend is dat al 37 procent van de smartphonegebruikers ad blockers gebruikt, ondanks dat deze technologie voor mobielre devices nog echt niet zo oud is.
Nieuwe wetgeving dataverwerking
De revelaties van Snowden waren ook de aanleiding voor aanvullende wetgeving, waarvan de GDPR eruit springt. De Europese dataprotectiewetgeving, die in 2018 van kracht gaat, is niet mals: als bedrijven zich niet houden aan de EU-regels omtrent de verwerking van gegevens, kunnen ze een boete van tot 4 procent van hun wereldwijde omzet krijgen. De ironie is dus dat terwijl data-driven marketing sterk in opkomst is, strenge privacywetten zich ook steeds sterker aan de horizon laten zien.
Mogelijke oplossing
Apple kondigde op haar meest recent developerconferentie een mogelijke oplossing aan. De senior vicepresident Software Engineering van de electronicagrootmacht deed uit de doeken hoe Apple gebruikmaakt van differential privacy. Dat zijn statistieken en analyses die het mogelijk maakt om trends en gedrag te analyseren, zonder dat persoonlijke gegevens worden geïdentificeerd. Bedrijven als Microsoft en Google werken aan soortgelijke projecten. Dit kan een keerpunt vormen in de industrie, al klinken er ook cynische geluiden – Apple’s core business draait tenslotte niet om adverteren. Maar het markeert in ieder geval een nieuwe stap op het gebied van de verwerking van consumentendata.