Onderzoek laat innovatiekloof in financiële teams zien
De digitale transformatie binnen financiële afdelingen van Nederlandse bedrijven is topprioriteit (48,6%). Voor ruim 1 op de 3 werknemers is dit ook merkbaar, want 36% vindt dat de afdeling de digitalisering leidt. Dit blijkt uit onderzoek van DirectResearch onder 1.036 werknemers in opdracht van fintechbedrijf Pleo. Desondanks is er nog werk aan de winkel voor financiële teams in de verdere digitalisatie en innovatie op de afdeling. Zo ziet slechts 11% dat hun financiële collega’s op basis van data zakelijke beslissingen nemen.
Meningen over hoe vooruitstrevend financiële teams worden ervaren in het Nederlandse bedrijfsleven, lopen sterk uiteen. Terwijl 32% van de werknemers ziet dat hun financiële collega’s altijd kijken naar nieuwe tools om hun processen te vereenvoudigen en 31% aangeeft dat veel financiële processen inmiddels zijn gedigitaliseerd, zegt bijna 1 op de 5 (19%) dat het financiële team qua processen alles bij het oude wilt houden. Daarnaast werkt 1 op de 10 bedrijven nog steeds met papieren facturen en declaratieformulieren.
Oproep tot meer innovatie
Opvallend is dat het financiële team over het algemeen door ruim de helft (52%) van de werknemers als innovatief wordt gezien, waarbij dit bij financiële verantwoordelijken maar liefst 70% is. Financiële teams in de ICT & IT (67%), Bouw, infrastructuur & agrarisch (63%) en Communicatie (58%) scoren het hoogst op innovatie, terwijl met name de financiële teams in het onderwijs (31%), de non-profitsector (44%) en dienstverlening (44%) lager scoren (31%).
Ondanks dat de helft van de werknemers een positief beeld heeft van de innovatiekracht, noemt 37% van de werknemers ‘het gebruiken van technologische innovaties’ als een van de belangrijkste verbeterpunten van de afdeling.
AI omarmen en slim gebruikmaken van data is zeer belangrijk voor financiële teams om de volgende stap in de digitalisatie te maken. Raymond Hüner, SVP Head of Regions bij Pleo, ligt toe: “Financiële teams zijn terughoudend met het gebruik van AI. De scepsis tegenover AI moet direct worden aangepakt en uitgedaagd, want achterblijvers lopen het risico de groei en stabiliteit van hun bedrijf te belemmeren. Dit vereist een strategische verschuiving, waarbij de toepassing binnen de financiële afdeling wordt geïdentificeerd en geleidelijk wordt geïntegreerd zodat het een kernonderdeel wordt in de bedrijfsvoering. Door deze verschuiving kunnen organisaties een cultuur van innovatie en vertrouwen in productgerichte strategieën bevorderen, en niet alleen de efficiëntie verbeteren, maar ook hun bedrijf toekomstbestendig maken, wat zorgt voor veerkracht en concurrentiekracht.