Omzet Microsoft Surface stijgt
In de vrijgegeven cijfers van het vierde kwartaal van 2014 laat Microsoft ondermeer weten dat de omzet van haar devices en consumentenproducten in het vierde kwartaal van 2014 12,9 miljard dollar binnenbracht, een stijging van maar liefst 24 procent. Dit is voor een groot deel te danken aan de verkoop van de Surface Pro 3 en bijbehorende accessoires, aldus Microsoft zelf.
Zakelijke markt
Interessant, want het is nog niet zo lang geleden dat Microsoft moeite had met de verkoop van haar Surface-tablet. Dit natuurlijk met de kanttekening dat dat om de RT-versie ging, een op de consument gerichte Surface-tablet met een ARM-processor aan boord. De Surface Pro 3 is van een heel andere orde. Duurder, maar ook krachtiger en backwards compatible met legacy software. De Surface Pro 3 richt zich dan ook vooral op de zakelijke markt, een markt waarin Microsoft traditioneel sterk is.
Herstructurering
Ondanks de stijging van omzet binnen haar devices en consumentenproductendivisie, en ook binnen de commerciële cloud-producten als Office 365 en Azure, schrijft Microsoft ook een hoop kosten weg. De grote herstructurering bij Microsoft en integratie van Nokia Devices and Services kost het bedrijf 243 miljoen dollar. Een flink bedrag, maar dit zou uiteraard moeten leiden tot een effectiever opererend bedrijf met bijbehorende winsten.