Nu verkrijgbaar: WINMAG Pro 4.2020
IT is veerkrachtig. De sector heeft herhaaldelijk bewezen sterker uit een crisis te kunnen komen. Het coronatijdperk is op die regel geen uitzondering. Thuiswerk is de nieuwe norm. Op het moment van schrijven wordt het bedrijfsleven genoodzaakt om zich op een ‘post-corona’-werkwijze te richten. In die werkwijze speelt afstandswerk, net zoals in de periode van strenge maatregelen, een centrale rol.
Al 30 jaar lang deelt WINMAG Pro dat wat je moet weten om de productiviteit en veiligheid van een organisatie te waarborgen. Daar komt nimmer verandering in. Het derde magazine van het jaar staat in het teken van de technologie die het mogelijk maakt om het potentieel van afstandswerk in volledigheid te benutten. Technologie die de productiviteit en betrokkenheid van teams stimuleert; organisaties in staat stelt om de kostenefficiënte voordelen van het gloednieuwe werken te benutten.
Hieronder vind je een greep uit de verzameling interviews, reviews en achtergronden die in het magazine te vinden is. Geïnteresseerd in technologie, actief dienstverlener, IT-beslisser of prosumer? Magazine WINMAG Pro is volledig digitaal te lezen via deze links en zesmaal per jaar als fysiek magazine te ontvangen.
Analyse | COVID-digitalisatie op een ongekend tempo
COVID-19 is een verschrikkelijk iets. Maar ook iets verschrikkelijks kan aansporen tot verbetering. Het virus blijkt een katalysator voor wereldwijde digitalisatie. Capterra, onderdeel van Gartner, sprak 2141 hogere managers en eigenaren van wereldwijde MKB-bedrijven. 48 procent heeft software moeten inzetten om het bedrijf tijdens de crisis draaiende te houden. Wij bevroegen of de in gang gezette digitalisering aan zal houden. Capterra bood, op basis van hun volledige onderzoek, antwoord.
Interview | Het jaar van de breedband
COVID-19 propelleerde Nederlands internetverkeer. Daar gingen onzekerheden mee gepaard. Toch werden de twijfels over of en hoe de landelijke netwerken een thuiswerkklap zouden incasseren al gauw door woordvoerders van KPN ontkracht. ‘We kunnen het goed aan’, luidde de boodschap op het hoogtepunt van de coronacrisis. Geen loze beloften, blijkt een ruim half jaar later. Het landelijke netwerk staat nog altijd sterk, de verbinding per woning of bedrijf eveneens. Maar continuïteit kan misleiden. Niets gaat vanzelf. Ligt alles plat, dan staan de krantenkoppen vol. Loopt alles naar behoren, dan blijft het bloed, zweet en de tranen van dienstverlenend Nederland uit het zicht. De breedband- en telecomindustrie hebben een loodzwaar jaar achter de rug. Het resultaat is vernieuwing van een ongekend niveau.
Achtergrond | Insider threats in kaart
Mensen die van binnenin de organisatie een gevaar vormen kunnen vele vormen hebben. Denk bijvoorbeeld aan de verstrooide werknemer die zich niet aan de standaard beveiligingsprotocollen houdt, of de kwaadwillende insider die opzettelijk je organisatie schade wil toebrengen. In tegenstelling tot veel andere veelvoorkomende aanvallen zijn insider threats zelden een vorm van pakken-wat-je-pakken-kan. Begrijp je werknemers en leer je hun motivaties en omgang met data en netwerken kennen, dan kan je potentiële bedreigingen eerder opsporen en inperken.
Gastexpert | Hoe communiceer je na een cyberincident?
Steeds meer organisaties werken gelukkig aan allerlei preventieve securitymaatregelen om hacks te voorkomen. Maar wat moet je doen als het je tóch onverhoopt overkomt?
De incident response maatregelen die in werking treden heb je idealiter al op de plank liggen. Snelle en adequate incident response kan de impact van een security incident beperken. Incident response plannen focussen zich echter voornamelijk op de technische oplossing van een incident. Bij een hack dient tegelijk ook een crisiscommunicatieplan in werking te treden, maar dat blijkt in de praktijk toch best heel lastig. Kort onderzoek naar een aantal hacks laat direct zien hoe uiteenlopend er wordt omgegaan met cybercrisiscommunicatie wanneer het eenmaal zover is.