Nokia voelt de concurrentie harder dan verwacht, past strategie aan
Het regent vandaag Nokia-persberichten in onze mailbox. Niet zo verwonderlijk, het bedrijf kondigt allerlei maatregelen aan. Broodnodige maatregelen, het gaat het bedrijf op zijn zachtst gezegd niet voor de wind. De ooit zo succesvolle mobieltjesmaker is inmiddels ver weggedrukt door de iPhone en vele Android-toestellen. Dat geeft het nu zelf ook toe, volgens Nokia 'is de concurrentie feller dan we hadden verwacht', aldus het persbericht. De deal met Microsoft heeft het tij nog niet kunnen keren.
Tijd voor herbezinning dus. De aangekondigde strategie is tweeledig: aan de ene kant wil het bedrijf simpelweg kosten drukken, aan de andere kant wil het zich gaan onderscheiden van zijn aartsvijanden door middel van 'featurephones'.
Wat het besparen betreft zijn de maatregelen rigoreus: Nokia stuurt voor het einde van 2013 wereldwijd 10.000 medewerkers de laan uit, waarvan 3700 in het thuisland Finland, ongeveer een kwart van het totale personeelsbestand aldaar. Daarnaast worden twee r&d-afdelingen in Canada en Duitsland gesloten. Ook het luxemerk Vertu, bekend om zijn chique telefoons met dure materialen, wordt voor negentig procent verkocht aan private investeerder EQT. Tenslotte gaan in de managementlaag van het bedrijf koppen rollen en wil het bedrijfs- en it-structuren stroomlijnen.
Featurephones
Het schrappen van banen, merken en kosten alleen kan niet voor een kentering zorgen, dus gaat Nokia ook met zijn producten aan de slag. Het bedrijf wil zich meer richten op zogeheten 'featurephones', toestellen die goed zijn in een bepaald aspect. Dat idee is niet helemaal nieuw voor de Nokia: zo lanceerde het eerder de PureView 808, een smartphone met fotografie als specialiteit. Met dat laatste zit het wel snor, de PureView beschikt volgens experts over een geweldige camera, met een Carl Zeiss-objectief en een grote 41-megapixelsensor.
Fotografie is iets waar Nokia verder mee wil, zo blijkt nu uit de overname van Scalado. Scalado maakt allerhande fotografie-apps en beschikt over een aantal interessante technieken voor 'mobiele' fotografie. Dit in combinatie met wat ze al eerder lieten zien kan in potentie mooie camera-mobieltjes opleveren. Of dat voor de kentering zal zorgen is dan de resterende vraag.
Nokia mikt niet alleen op fotografie. Ook zal het zich nog meer focussen op locatiegebaseerde diensten. Concrete voorbeelden daarvan zijn natuurlijk Nokia's eigen navigatie- en kaartendienst Nokia Maps. Daarnaast is het bedrijf al even bezig met 'zoeken op locatie'. Het vorige week gepresenteerde City Lens - een soort augmented-reality-app waarmee je plaatselijk restaurants en dergelijke kunt opsnorren - is daar een goed voorbeeld van.
Al deze maatregelen moet Nokia weer competitief maken. Het is te hopen voor de Finnen, want anders zou deze herbezinning wel eens de zwanenzang van het bedrijf kunnen zijn.