Onderzoek Adobe: AI transformeert consumentengedrag in Europa
AI beïnvloedt hoe we winkelen, reizen en financiële beslissingen nemen

Onderzoek Adobe: AI transformeert consumentengedrag in Europa

Redactie WINMAG Pro

Steeds meer Europeanen vertrouwen op AI-assistenten om te winkelen, reizen te plannen en financiële beslissingen te nemen. In slechts zes maanden tijd is het aantal bezoeken aan retail- en reiswebsites via AI-assistenten met 500% gestegen in het Verenigd Koninkrijk. Financiële websites zagen zelfs een groei van 700%, volgens Adobe Analytics*. Uit recent onderzoek** van Adobe onder ruim 4.000 Europese consumenten blijkt dat 73% al eens een AI-assistent heeft gebruikt, waarvan 26% dit regelmatig doet en 24% zelfs dagelijks.

AI verankert zich in Europese consumentenmarkt

De explosieve groei van AI-verkeer naar retail-, reis- en financiële websites laat zien dat AI geen nichetechnologie meer is. AI speelt een steeds grotere rol in de digitale economie en het dagelijks leven van consumenten.

  • AI en online winkelen: 35% van de Europese consumenten gebruikt AI bij online aankopen. Bijna driekwart van hen (73%) ziet AI als hun belangrijkste bron voor productonderzoek.
  • AI in de reisbranche: 31% van de consumenten zet AI in bij het plannen van reizen. Met name jongere generaties gebruiken de technologie voor inspiratie, advies en budgettering. Maar liefst 85% van de AI-gebruikers geeft aan dat AI hun reiservaring heeft verbeterd.
  • AI en financiële diensten: 24% van de respondenten raadpleegt AI bij financiële beslissingen, zoals het kiezen van bankproducten (38%), uitleg over investeringen (36%) en investeringsadvies (35%). Opvallend is dat 91% van de gebruikers op AI vertrouwt voor financieel advies, 37% gaat zelfs volledig af op AI-aanbevelingen zonder extra controle.

AI-shoppen groeit snel, conversie blijft nog achter

AI heeft een grote invloed op het online koopgedrag, maar leidt nog niet altijd tot directe aankopen. Shoppers die via AI een retailer bezoeken, spenderen 23% meer tijd op de website, maar zijn 38% minder geneigd tot een aankoop dan niet-AI-gebruikers. De technologie wordt vooral ingezet voor productvergelijking, wat suggereert dat consumenten AI als tussenstap gebruiken voordat ze overgaan tot aankoop.

Millennials en Gen Z leiden AI-adoptie

Jongere generaties lopen voorop in het gebruik van AI en voelen zich daar het meest vertrouwd mee.

  • Gen Z en AI: 89% van de Gen Z’ers heeft minstens één keer een AI-assistent gebruikt, waarvan 41% regelmatig. Bovendien beschouwt 87% van Gen Z zichzelf als een AI-expert; zij voelen zich zeker genoeg om AI-assistenten aan anderen uit te leggen.
  • Financieel vertrouwen in AI: Gen Z’ers en Millennials vertrouwen AI het meest voor financiële beslissingen. In zowel Frankrijk als Duitsland gebruikt meer dan 60% de technologie voor budgetbeheer en investeringsadvies.
  • Opkomst onder oudere generaties: AI-gebruik onder Generatie X en Babyboomers groeit langzamer, maar zal naar verwachting de komende jaren met 50% toenemen.

AI wordt steeds essentiëler in het dagelijks leven

AI-assistenten worden niet alleen gebruikt voor zoeken en vergelijken maar nemen steeds vaker praktische taken over. 72% van de consumenten geeft aan dat AI hun leven gemakkelijker maakt. Met de toenemende integratie van AI in mobiele apparaten en e-commerceplatforms zal deze trend zich versnellen.

Een belangrijke ontwikkeling binnen AI-gebruik is de opkomst van AI-agents - geavanceerde AI-systemen die zelfstandig handelen en beslissingen nemen. 77% van de consumenten ziet AI-agents graag als persoonlijke assistenten voor het plannen van afspraken, beheren van agenda’s en doen van aankopen. Op dit moment maakt 12% al gebruik van AI-agents in het dagelijks leven en 30% verwacht dit binnen een jaar te doen.

AI verandert niet alleen hoe consumenten dagelijkse taken uit handen geven, maar ook hoe ze informatie verzamelen en beslissingen nemen. Consumenten zijn enthousiast over de mogelijkheden van AI-agents en hoe deze hun leven kunnen vereenvoudigen. Deze nieuwe technologie gaat de manier waarop merken met consumenten communiceren beïnvloeden. Nu is de tijd om als bedrijf hierin te investeren. Met de opkomst van AI-agents ontstaat de mogelijkheid om interacties persoonlijker, relevanter en efficiënter te maken. Bedrijven die inzetten op real-time, dynamische en gepersonaliseerde ervaringen zullen vooroplopen in deze digitale verschuiving van klantervaringen naar Customer Experience Orchestration”, aldus Carl Maas, Managing Director bij Adobe Benelux.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie