Hoe krijg je als bedrijf voet aan de grond in Duitsland?

Hoe krijg je als bedrijf voet aan de grond in Duitsland?

Redactie WINMAG Pro

Heb jij een bedrijf in Nederland en is de Nederlandse markt te klein voor je aan het worden? Dan is uitbreiding naar het buitenland een logische, maar uitdagende stap. De Duitse markt is een goed begin voor de expansie van je bedrijf. Dit vergt echter een heel andere strategie dan die je in Nederland gebruikt. Veel bedrijven denken dat internationaal opereren simpelweg betekent dat je het Engels als voertaal gebruikt. Dat is maar gedeeltelijk waar. Wil je een nieuwe markt veroveren, dan is het van cruciaal belang dat je de taal van je potentiële klanten spreekt. Wij laten je zien hoe je hiervoor de juiste mensen werft.

De Duitse markt vraagt om Duits personeel

Sommige ondernemers denken dat ze de Duitse markt kunnen veroveren met een Engelstalige strategie. Dat is in sommige gevallen inderdaad mogelijk, maar je komt heel veel verder wanneer je Duits spreekt. Zorg er daarom voor dat je Duits personeel aanneemt om de expansie van je bedrijf in goede banen te leiden. Het is daarbij belangrijk dat je niet alleen mensen in de arm neemt die Duits spreken, maar die ook weten hoe de Duitse markt werkt. Culturele kennis van een land is minstens zo belangrijk als de vaardigheid om de taal zelf te spreken. Wat in Nederland heel gebruikelijk is, kan in Duitsland heel anders uitpakken en het is belangrijk om je daar als ondernemer bewust van te zijn. Het is daarom altijd verstandig om personeel in de arm te nemen dat weet hoe de hazen lopen in Duitsland. 

Laat je Duitse personeel je netwerk uitbreiden 

Wanneer je je bedrijfsactiviteiten naar het buitenland wilt uitbreiden, begin dan met het aannemen van een vertegenwoordiger in Duitsland. Deze persoon kent de Duitse markt waardoor je sneller voet aan de grond krijgt. Dit scheelt je zelf heel veel tijd en energie en bovendien bespaar je ook kosten. Je vertegenwoordiger kun je ook inzetten om je online zichtbaarheid te vergroten. Zorg ervoor dat je website vertaald wordt naar correct Duits en zorg ook dat je je SEO in het Duits toepast. Op die manier werk je op twee fronten: een in het veld en de andere online. Samen zorgen deze twee onderdelen ervoor dat je je bedrijf op een organische manier kunt uitbreiden op de Duitse markt. 

Schakel een wervingsbureau om de beste mensen te vinden

Zelf goed Duits personeel vinden, is lastig. Vandaar dat we je aanraden om een bedrijf in te schakelen om de werving voor je te regelen. Deze mensen hebben een groot netwerk in meerdere vakgebieden. Je vindt zo snel de juiste mensen die je bedrijf echt kunnen laten groeien. Neem daarom eens vrijblijvend contact op met een wervingskantoor om te horen wat de mogelijkheden zijn. Maak alvast een lijstje met eigenschappen die jouw perfecte kandidaat moet hebben. Bepaal ook alvast wat budget is, zodat de recruiter gericht kan zoeken naar de juiste persoon. We wensen je veel succes met de uitbreiding van je bedrijf. 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie