Hoe voorkom je netwerkproblemen bij je bedrijf?
Vrijwel elk bedrijf maakt gebruik van een online netwerk. Al is het maar om e-mails te versturen. Daarnaast hebben veel bedrijven een website en misschien ook wel een webshop. Dat betekent dat netwerkproblemen grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering. Als je een dag niet kunt werken, dan kan dat klanten kosten of belangrijke orders. Mensen die hun zaken online regelen hebben meestal niet zoveel geduld. Als een bestelling bij het ene bedrijf niet lukt omdat de website uit de lucht is, dan gaan ze naar iemand anders. Daarom is het belangrijk om voor je bedrijf een stabiel en veilig netwerk te hebben.
Netwerkbeheer uitbesteden
Als je de kans op een storing van het bedrijfsnetwerk zo klein mogelijk wilt houden, dan is het belangrijk om dit netwerk up-to-date te houden en dus nieuwe updates van gebruikte software te installeren en controles uit te voeren. Lang niet elke ondernemer is hiervoor voldoende deskundig. Je kunt het beheer van het netwerk uitbesteden aan een professioneel ICT bedrijf in Almelo. Zij zorgen er dan voor dat alle updates tijdig worden geplaatst en ook dat storingen worden opgelost in een zo kort mogelijke tijd. Natuurlijk kan een IT’er geen wonderen verrichten, maar hij of zij heeft doorgaans wel de kennis en vaardigheden om in ieder geval de oorzaak van een storing snel vast te stellen. Dan is het vinden van een oplossing vaak ook niet ver weg.
Stel data veilig
Behalve dat je voor je bedrijf beschikt over een netwerk dat stabiel en veilig is, wil je natuurlijk ook belangrijke gegevens op een veilige manier bewaren. Vroeger gebruikten bedrijven hier vaak eigen servers voor. Die stonden in een aparte serverkamer, waar voortdurend ventilatoren stonden te draaien om de temperatuur aangenaam te houden, servers verspreiden nogal wat warmte. Maar vandaag de dag wordt belangrijke informatie meestal in de cloud bewaard. Het bedrijf Connectworks biedt bijvoorbeeld dit soort cloudoplossingen voor ondernemers. Dagelijks worden gegevens opgeslagen zodat bij een eventuele storing er geen data verloren gaat. Mocht er dan toch een systeemcrash zijn of een ander probleem dan kan de situatie van daarvoor doorgaans eenvoudig worden hersteld.
Nieuwe toepassingen
Het ligt in de lijn der verwachting dat er in de toekomst meer toepassingen komen voor bedrijven om prettig te kunnen werken met een bedrijfsnetwerk. AI biedt steeds meer mogelijkheden, bijvoorbeeld om de klantenservice te ‘bemensen’. Nu kan een AI assistent vaak alleen nog heel simpele vragen beantwoorden, maar de verwachting is dat dit soort systemen in de toekomst een stuk slimmer worden en dus meer taken kunnen overnemen van ‘echt’ personeel. Hierdoor kun je bijvoorbeeld de openingstijden van je klantenservice verruimen. Maar houd ook dan rekening met de veiligheid. De gegevens die klanten verstrekken tijdens een chat moeten eveneens worden beschermd tegen diefstal door cybercriminelen. Ook verdere verbetering van cloudopslag zal voor bedrijven meer zekerheid bieden de komende decennia.