E-commerce: waar moet je op letten in het verzendproces?

E-commerce: waar moet je op letten in het verzendproces?

Redactie WINMAG Pro

Online retailers doen er alles aan om de klantervaring zo goed mogelijk te maken. Helaas is dat niet altijd even gemakkelijk. Op het gebied van verzenden laat men nog steeds veel steekjes vallen. Niet uit onwil, maar uit pure onwetendheid. Dit is dan ook hetgeen waarop de concurrentie je snel weet in te halen. Snelle verzending, betaalbare verzendkosten en de mogelijkheid om de zending in lifetime te volgen zijn een absolute must. Maar dit verzendproces moet - ondanks de voordelen voor de klant - natuurlijk ook betaalbaar blijven voor jou als ondernemer. Het vinden van de juiste verzendoplossing is dan ook niet gemakkelijk. Er zijn veel factoren waar rekening mee gehouden moet worden. In dit artikel zetten we de belangrijkste aandachtspunten op een rij. 

Gebruik verzendsoftware 

Overweeg om verzendsoftware aan je online webwinkel te koppelen. Verzendsoftware voor e-commerce helpt om je verzendingen centraal te controleren en verzendverzoeken ook sneller in te willigen. Het kan erg zinvol zijn om verzendsoftware te implementeren. Ongeacht de grootte van je webwinkel. Zelfs relatief kleine winkels kunnen hier namelijk veel profijt bij hebben. 

Zo kan verzendsoftware bijdragen aan het verlagen van de kosten. De software bepaalt namelijk direct aan de hand van het gewicht, de grootte van het pakket en de locatie van de klant welke verzendcarrier het voordeligst is. Daarnaast heb je constant een duidelijk overzicht van alle verzendprocessen die momenteel lopen en kan je de klant dus constant relevante en actuele informatie geven over de status van hun bestelling. 


Wil je verzendsoftware koppelen met je webwinkel via www.montawms.com? Laat je dan informeren over de diverse mogelijkheden en kies voor de optie die het beste bij jouw webwinkel past. 

Vraag feedback van de klant 

Weet je eigenlijk wel wat de klant verwacht? Het is belangrijk om feedback te vragen. Om te onderzoeken wat hij of zij nodig heeft om de beste klantervaring te bieden. De algemene toon onder de klanten is de afgelopen jaren flink veranderd. Zo weigeren steeds meer klanten om verzendkosten te betalen bij een grote bestelling en staat duurzaamheid steeds hoger in het vaandel. Daarnaast speelt snelle levering ook een steeds grotere rol. Mensen verwachten steeds vaker dat een bestelling de volgende werkdag al geleverd wordt. Ook omdat meer en meer bedrijven deze optie aanbieden. Als jij hierin als online retailer achterblijft, dan kan dit grote gevolgen hebben en is de kans groot dat de concurrentie je inhaalt. 

Bied meerde verzendmogelijkheden aan 

Soms hebben klanten in het verleden een slechte ervaring opgedaan met een bepaalde verzendcarrier. In dat geval bestaat het risico dat ze geen bestelling meer plaatsen als dit met een dergelijke carrier wordt uitgevoerd. Daarom is het belangrijk dat je met meerdere carriers een contract afsluit. Zo voorkom je dat klanten afhaken door eerdere problemen en daardoor niet meer bij jouw webshop durven te bestellen. Door ze verschillende opties aan te bieden, wordt deze drempel lager en kunnen ze zelf kiezen voor de bezorgservice waar ze het meeste vertrouwen in hebben. 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie