De toekomst van transportplanning is digitaal - dit betekent het voor de logistiek

De toekomst van transportplanning is digitaal - dit betekent het voor de logistiek

Redactie WINMAG Pro

In het lange afstand Full Truck Load (FTL) transport vertrouwen dispatchers traditioneel op handmatige processen en jarenlange ervaring om te navigeren door een complex regelgevingslandschap, fluctuerende brandstofprijzen en toenemende eisen van klanten. Alhoewel een functionele aanpak, is het verre van optimaal. Zo zet het dispatchers onder druk en leidt het tot inefficiëntie en gemiste kansen om kosten te besparen.

Hier komt nu eindelijk verandering in. Het logistieke landschap ondergaat een snelle digitale transformatie en de rol van de dispatcher is daarop geen uitzondering. De moderne dispatcher is niet langer een route- en planningscoördinator, maar ontwikkelt zich tot een datastrateeg die technologie gebruikt om activiteiten van het wagenpark te optimaliseren en efficiëntie te bevorderen. Welke technologieën zorgen voor deze verandering? En hoe zal de rol van de dispatcher zich verder ontwikkelen?

Van planner tot datastrateeg: de kracht van voorspellende analyses

Tot voor kort waren dispatchers gedwongen om grotendeels te vertrouwen op hun gezonde verstand en op informatie uit verschillende losse tools, zoals weersvoorspellingen, GPS en messaging-applicaties, om een inschatting te maken van mogelijke verstoringen. Veelal betekende dit dat ze terugvielen op een reactieve 'brandbestrijdingsaanpak', waarbij handmatige processen werden gebruikt om de beschikbare rijtijden en aankomsttijden te berekenen en te herberekenen bij een verstoring.

Voorspellende analyses transformeren de activiteiten van dispatchers. Hierbij worden Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) technologieën gebruikt om de waarschijnlijkheid van toekomstige resultaten en verstoringen te identificeren op basis van historische gegevens. Dankzij deze analyses kunnen dispatchers potentiële verstoringen, zoals files, ongunstige weersomstandigheden of benodigd onderhoud aan voertuigen, voorspellen en op basis daarvan routes, schema's en de toewijzing van middelen aanpassen. Hiermee transformeren dispatchers in proactieve datastrategen. 

Niet alleen kunnen dispatchers door het automatisch controleren en herberekenen van routes 25-45% van hun tijd besparen, zo blijkt uit onderzoek van Transporeon, ook worden bedrijfsresultaten verbeterd door vertragingen te minimaliseren. Logischerwijs resulteert dit onderaan de streep in minder operationele kosten en meer klanttevredenheid. 

Data-gedreven beslissingen: real-time inzichten

Iedere rit kan op honderden manieren worden uitgevoerd en worden ingepland. Dit komt door de vele verschillende variabelen die een rol spelen, zoals de beschikbaarheid van de chauffeurs, de dag van de week, de tijd van het jaar, geplande wegwerkzaamheden, de wensen van de klant en nog veel meer. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ervaren dispatchers weten hoe zij een planning moeten vormgeven waarin rekening wordt gehouden met deze factoren. Echter, kan de optimale rit pas gereden worden door gebruik te maken van real-time data.

Voor de juiste inzet hiervan is veelal echter nog werk aan de winkel. Deze data is namelijk alleen nuttig als bedrijven de tools en middelen hebben om de verzamelde gegevens op de juiste manier te analyseren. Alleen dan kunnen de daaruit voortvloeiende inzichten daadwerkelijk worden gebruikt om slimmere beslissingen te nemen. Dispatchers zijn de aangewezen personen om de kracht van real-time gegevens in te zetten en te maximaliseren. Ze hebben alleen de juiste tools nodig.

Dankzij recente ontwikkelingen op het gebied van AI en ML zijn algoritmes ontstaan die tegelijkertijd rekening houden met commerciële taken zoals laden, lossen, veilig parkeren, niet-commerciële taken zoals parkeren, tanken, grensovergangen, chauffeursvoorschriften en routeplanning. Dit maakt dat dispatchers in staat zijn om het 'ideale' plan voor de rituitvoering te maken. Een ware gamechanger voor het vakgebied. 

Zo laat data van Transporeon zien dat er gemiddeld 2,5 cent per liter kan worden bespaard door slimmer te tanken, aangezien de brandstofprijzen in Europa tot wel €0.60 per liter kunnen verschillen. Dat lijkt misschien weinig, maar bij een wagenpark van 500 vrachtwagens kan dit oplopen tot een maandelijkse bezuiniging van €30.000. Daar kan nog €23.000 bovenop komen door het aantal afgelegde kilometers met 1% te verminderen, evenals €50.000 op ontweken tolkosten.

Bovengenoemde algoritmes worden wel eens vergeleken met een 'digitale versie' van het brein van een ervaren dispatcher. De waarheid is echter dat dit veel genuanceerder in elkaar zit. Algoritmes zijn niet bedoeld om dispatchers volledig te vervangen, maar eerder om hun capaciteiten te vergroten en hen in staat te stellen om betere beslissingen te maken. 

Van tactisch naar strategisch 

De digitale dispatcher is niet zomaar een trend – het is de toekomst van logistiek. De rol van de dispatcher evolueert van een tactische uitvoerder naar een strategische strateeg binnen het complexe logistieke netwerken. 

Technologieën zoals AI en ML kunnen routinetaken automatiseren en enorme datasets analyseren, waardoor patronen en inzichten aan het licht komen die mensen onmogelijk naar boven hadden kunnen halen. Dit maakt het omarmen van deze geavanceerde technologieën de toekomst voor het dispatching vak.  

Om de gegevens te verzamelen die nodig zijn voor AI- en ML-algoritmen zullen we op korte termijn meer IoT-sensoren op vrachtwagens gaan zien, waarmee prestaties van voertuigen in real-time gevolgd kunnen worden, benodigd onderhoud kan worden voorspelt en kostbare storingen kunnen worden voorkomen. 

Daarnaast wordt door velen in de branche verwacht dat blockchaintechnologie ook een rol zal gaan spelen in het veranderend vakgebied. De technologie kan zorgen voor een grootboek aan transacties dat altijd klopt en up to date is; de basis voor betere beslissingen. Ook kan hiermee gewerkt worden met ‘smart contracts’, waardoor taken zoals document verificatie en douane-inklaring kunnen worden geautomatiseerd en de administratieve last voor dispatchers wordt verminderd.  

Door bovengenoemde technologieën te gebruiken worden handmatige taken aanzienlijk verminderd en kunnen dispatchers zich richten op strategische besluitvorming van een hoger niveau. Het omarmen hiervan leidt tot een boost in efficiëntie, productiviteit en klanttevredenheid en een flinke kostenbesparing. Kortom: meer succes voor het bedrijf en de transportsector.  

Auteur: András Kovács, Director of Fleet Products van Transporeon, een bedrijf van Trimble.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie