Ben je een hybride werkgever? Dit zijn 3 essentials om te regelen!

Ben je een hybride werkgever? Dit zijn 3 essentials om te regelen!

Redactie WINMAG Pro

Werkgever zijn heeft de afgelopen jaren een hele dynamiek gekregen dan zo’n 10 jaar geleden. Niet alleen omdat het werken én de arbeidsmarkt nogal veranderd zijn, ook doordat het werken zelf nieuwe vormen heeft aangenomen. Waar we vroeger nog met zijn allen zo’n 40 uur in de week op kantoor doorbrachten, is dat vandaag de dag wel anders. We werken bijna allemaal wel een aantal dagen in de week thuis of vanaf een andere hybride plek. Dit vraagt als werkgever om zaken als vertrouwen en leiderschap. Ook vraagt het iets in facilitaire zin, er zullen andere zaken geregeld moeten worden dan voorheen. Welke zaken dat zijn? Lees snel verder.

Zakelijke scanner apps

Zorg ervoor dat al je werknemers dezelfde zakelijke scanner app gebruiken, zo heb je geen gedoe met verschillende bestandsformaten en verschillende programma’s. Zodra je werknemers zakelijke kosten maken, moeten ze deze app gebruiken zodat het bonnetje niet kwijt kan raken. Deze zakelijke kosten kunnen dan gemakkelijk worden opgevoerd bij de belastingdienst, wat er weer voor zorgt dat je minder belasting hoeft te betalen. Een goede app qua scannen is ook belangrijk i.v.m. de veiligheid, zo zwerven die bonnetjes en facturen niet op plekken rond waar je dat liever eigenlijk niet hebt. Klinkt logisch toch?

De werkplekken 

Wellicht kun je als werkgever besparen op kantoorruimte en reiskosten nu je personeel thuis is gaan werken, maar vergeet niet dat je ook dan een verantwoordelijkheid hebt. Investeer hierin door wel stil te staan bij de werkplek thuis en hier eventueel een vergoeding voor te geven. Ook is het nog steeds belangrijk een werkplek op kantoor te hebben voor de mensen die wel graag aanwezig zijn. Ook het creëren van gezellige zitjes en ontmoetingsplekken is belangrijk, want je wilt niet dat de onderlinge betrokkenheid afneemt onder je personeel waardoor de samenwerking stagneert.  

Ontwikkeling 

Wanneer je personeel fysiek minder aanwezig is, loop je de kans dat zaken als persoonlijke ontwikkeling en dergelijke ook uit het oog verloren raken. Vergeet dit echter niet want dit is een belangrijk onderdeel voor veel personeelsleden. Plan regelmatig een voortgangsgesprek en vraag ook door over hoe goed een werknemer nog in zijn of haar vel zit. Alleen op die manier blijf je goed in contact met je personeel en kom jij erachter of alles goed gaat. Plan hier tijd voor in en houd een rapportagesysteem bij. Verlies dit niet uit het oog, zeker niet wanneer jouw personeel thuis gaat werken. 

Kortom, het klinkt zo eenvoudig wanneer je personeel thuis gaat werken maar dat is het niet altijd. Er zijn nog steeds genoeg zaken die geregeld moeten worden en minstens zoveel dingen die je in de gaten moet houden. Alleen dan kun je ervoor zorgen dat thuis- en hybride werken op de lange termijn ook echt gaat werken en dat het niet ten koste gaat van jouw bedrijfsresultaat. Want dat laatste, dat is de grote angst van veel werkgevers en niet altijd geheel ten onrechte.  

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie