Highlights van AWS re:Invent 2023: van Generative AI tot Emerging Tech
Van 27 november tot en met 1 december 2023 staat in Las Vegas AWS re:Invent - ’s werelds grootste cloud computing-evenement - op het programma. Dit jaarlijkse event staat in het teken van de laatste ontwikkelingen in de tech-sector en biedt een platform aan experts uit tal van sectoren. Zo komen tijdens ruim 2.000 inspirerende breakout-sessies, bootcamps, hands-on labs, AWS PeerTalk Lounges en AWS Spotlight Labs baanbrekende innovaties op het gebied van de cloud aan bod: variërend van Machine Learning en Analytics tot Data for Generative AI, Emerging Tech en Networking & Content Delivery. Hieronder volgt een overzicht van een aantal thema’s die aan bod komen.
Net als in voorgaande jaren zal Amazon Web Services (AWS) haar laatste innovaties op het gebied van de cloud delen. Zo zetten verschillende sprekers - onder wie Adam Selipsky, CEO van AWS - uiteen welke impact Generative AI (gen AI), Machine Learning, Deep Learning - inclusief de Large Language Models (LLM's) en Vector Database-oplossingen die deze technologieën voeden - zullen hebben op onze samenleving. Gezien het feit dat veel gen-AI diensten afkomstig zijn van Cloud Service Provider-lagen die ontwikkeld zijn door AWS, is het extra interessant om bijdragen van Selipsky en andere sprekers te volgen over de impact die deze ontwikkelingen hebben, onder meer op wereldwijde cloud-backbones.
Vijf ontwikkelingen die de wereld zullen veranderen
Dr. Werner Vogels, VP en CTO van Amazon, verwacht dat de samenleving aan de vooravond staat van een aantal ingrijpende ontwikkelingen. "Dit is nog slechts het begin. Naarmate geavanceerde technologieën steeds toegankelijker worden en vrijwel elk facet van ons leven wordt beheerst door data die geanalyseerd kan worden, zullen we een onbedwongen hoeveelheid innovaties zien, die zich in de komende jaren alleen maar zal uitbreiden."
Op basis van deze verwachting doet Vogels vijf voorspellingen:
- Cloudtechnologieën gaan de sportwereld zoals we die nu kennen opnieuw definiëren.
- Gesimuleerde werelden zullen de manier waarop we experimenteren opnieuw uitvinden.
- Er is een golf van innovaties in slimme energie op komst.
- Er staat een ingrijpende transformatie van de toeleveringsketen voor de deur.
- Aangepast silicium wordt mainstream.
Tijdens AWS re:Invent 2023 staan ook een aantal presentaties op het programma met als doel de cloud computing community beter inzicht te bieden in hoe bedrijven de juiste architectuur kunnen creëren om hun clouddiensten op een veilige, kosteneffectieve en verantwoorde wijze te schalen om de beste toegevoegde waarde te creëren. Om hierin inzicht te krijgen, staan een aantal inspirerende sessies op de agenda:
- Hoe kunnen organisaties toegevoegde waarde in de cloud vinden en realiseren?
- De impact van toegang: vrouwelijke technologen stimuleren innovatie in de cloud
- Hybride cloudopslag en Edge Computing
- Generatieve AI voor beslissingsmakers
- AI gebruiken voor ESG-rapportages en datagestuurde besluitvorming
“AWS re:Invent biedt de mogelijkheid om samen te komen met klanten, partners, prospects en andere tech-experts uit tal van sectoren om kennis over de cloud-innovaties te delen", aldus Tanuja Randery, Managing Director van AWS EMEA. "Van gesprekken met onze materiedeskundigen tot keynotes en workshops: er zijn tal van mogelijkheden om nieuwe innovaties te verkennen, business cases uit de industrie te delen en de laatste gen AI-toepassingen te bespreken. Ook bieden we inzicht in trainingen en certificeringsprogramma’s die het aanleren van cloud-skills kunnen versnellen. Vorig jaar heeft AWS tijdens het event haar laatste innovaties gedeeld: van analytics, computing, zakelijke toepassingen en AWS Marketplace tot database, containers, ontwikkelaarstools en machine learning. Ook dit jaar staan tal van bijzondere introducties op het programma.”
Daarnaast staat tijdens AWS re:Invent de presentatie 'What's Next in Contact Centers met Amazon Connect en Generative AI' op de agenda, met als doel inzichtelijk te maken hoe de cloud bedrijven kan helpen contactcentra te moderniseren, innovaties te versnellen en een betere en schaalbare klantenservice te leveren.