Bijna alle organisaties lopen achter op gebied van digitale transformatie

Redactie WINMAG Pro

Ondanks decennia aan investeringen in digitale transformatie kan slechts een minderheid van organisaties claimen een geavanceerd niveau van digitale volwassenheid te hebben bereikt. Bijna een derde (31 procent) van de organisaties wordt zelfs geclassificeerd als treuzelaars. Dit blijkt uit de eerste F5 Digital Maturity Index. 

organisaties
  • F5's eerste Digital Maturity Index toont dat slechts 4 procent van de organisaties zich op het hoogste niveau van ‘digitale volwassenheid’ bevindt
  • 31 procent geclassificeerd als 'treuzelaars'.
  • Geen enkele organisatie in de zorg, financiële dienstverlening of energie/ nutsbedrijven geclassificeerd als een ‘digitale doorpakker'.

Voor dit onderzoek werden 300 reacties uit het 2023 State of Application Strategy Report beoordeeld aan de hand van zes technische capaciteiten: infrastructuur, app delivery, data, Site Reliability Engineering (SRE) operations, zichtbaarheid en automatisering, en beveiliging. Hierin werd vervolgens een classificatie aangebracht met als bestempeling: Doers, Dabblers en Dawdlers, ofwel doorpakkers, hobbyisten en treuzelaars.

Op basis van het onderzoek kan slechts 4 procent worden geclassificeerd als digitale doorpakkers. Deze organisaties hebben hun technologie zo ver geïmplementeerd en geïntegreerd dat het de kern vormt van hun bedrijfsactiviteiten. Hierbij maken ze gebruik van gegevens en analyses om beslissingen te nemen, bieden ze digitale diensten aan en zetten ze opkomende technologieën in om nieuwe markten te betreden en concurrentievoordeel te behalen. Opvallend is dat deze doorpakkers niet zijn gevonden in de belangrijke sectoren financiële dienstverlening, gezondheidszorg, onderwijs en energie/ nutsbedrijven.

De overgrote meerderheid (65 procent) bevindt zich in de middenklasse van hobbyist: ze scoren sterk op sommige gebieden sterk, maar niet consistent in de zes beoordeelde kerncompetenties.

De resterende 31 procent zijn de treuzelaars die achterblijven op alle gebruikte maatstaven.

"Er is meer dan ooit aandacht voor de kracht van disruptieve technologieën, maar uit deze analyse blijkt dat nog lang niet iedere organisatie de bereidheid toont om hiervan te profiteren", zegt Lori MacVittie, F5 Distinguished Engineer. "Dat zo weinig organisaties digitaal volwassen zijn, komt misschien als een verrassing, maar het onderstreept de complexiteit van deze transitie en de enorme breedte en diepte van de technische capaciteiten die nodig zijn om succesvol te zijn hierin. Zelfs na lange trajecten van digitale transformatie hebben de meeste organisaties nog veel werk voor de boeg."

Automatisering, security en publieke cloud maken het verschil

De adoptiecurve van belangrijke technologieën geeft een duidelijk beeld van wat de digitale doorpakkers onderscheidt van de treuzelaars. Terwijl 100 procent van de eerstgenoemden hun organisaties beschreef als geautomatiseerd, zei slechts 30 procent van de hobbyisten en 6 procent van de treuzelaars hetzelfde. Meer dan de helft van de laatsten zei dat ze nog geen stappen hadden gezet in automatisering.

De publieke cloud is een andere belangrijke indicator van digitale volwassenheid. Hoewel minstens een vijfde van de organisaties in alle categorieën er gebruik van maakt voor bedrijfscontinuïteit en ontwikkeling, was er een opvallende groep treuzelaars (39 procent) die geen gebruik maakte van de publieke cloud, vergeleken met slechts 7 procent van de hobbyisten en geen van de doorpakkers.

De benadering van security is ook veelzeggend: terwijl de overgrote meerderheid van de doorpakkers een platformbenadering hanteert om hun bedrijf (91 procent), infrastructuur (82 procent) en applicaties/API's (74 procent) te beveiligen, liggen deze cijfers steeds lager onder de hobbyisten en treuzelaars, van wie 13 procent helemaal geen platformbenadering gebruikt. 

Als het gaat om het gebruik van AI en machine learning (ML) liggen doorpakkers en hobbyisten dichter bij elkaar. In beide gevallen zei 35 procent dat ze deze technologieën gebruiken of van plan zijn ze te gebruiken in security en 29 procent in de bedrijfsprocessen. Onder de treuzelaars maakt bijna een kwart (24 procent) er geen gebruik van, hoewel 27 procent dat wel deed in operations en security.

Zelfs de volwassen organisaties kunnen worstelen

Hoewel de meest digitaal volwassen organisaties zich onderscheiden van hun collega's in het gebruik van technologie, betekent dat niet dat hun digitale transformatieproces zonder problemen verloopt. Uit het onderzoek van F5 bleek dat zelfs de meest geavanceerde organisaties op sommige gebieden nog worstelen, vooral als het gaat om het genereren van bruikbare inzichten uit data. De doorpakkers noemden het vaakst een gebrek aan zichtbaarheid als het gaat om het verkrijgen van inzichten (75 procent tegenover 54 procent van de hobbyisten en 50 procent van de treuzelaars), of silo data (66 procent tegenover 55 procent en 43 procent). Voor de grootste groep - de hobbyisten - was het grootste probleem een gebrek aan zichtbaarheid, wat werd genoemd door 53 procent tegenover slechts een kwart van de doorpakkers.

"Digitale transformatie is een marathon en geen sprint, en ons onderzoek zegt meer over de omvang van de uitdaging dan of bedrijven slagen of falen", zegt MacVittie. "Zelfs bedrijven die als treuzelaars worden geclassificeerd, vertonen tekenen van volwassenheid op één of twee gebieden: waar het hen aan ontbreekt is consistentie in het overnemen en integreren van digitale benaderingen in het hele bedrijf, de infrastructuur en applicaties."

"Het is ook belangrijk om op te merken dat sommige industrieën langzamer zullen zijn dan andere vanwege de aard van regelgeving en governance, met name financiële diensten en de gezondheidszorg. Dit is geen race en elke organisatie moet zijn eigen weg naar transformatie vinden, in zijn eigen tempo", aldus MacVittie.

Het hele rapport is te vinden op https://www.f5.com/go/report/digital-enterprise-maturity-index-report

Lees ook: Supermicro biedt MicroCloud aan voor Cloud Gaming en Video Hosting | WINMAG Pro

Lees ook: Infor Innovations Day 2023: “Koester een cultuur van innovatie” | WINMAG Pro

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie