Vijf redenen waarom de metaverse zo lang op zich laat wachten

Redactie WINMAG Pro
Auteur: Thierry Croix, Senior User Experience Consultant bij NTT DATA

De metaverse: een magische, onbekende plek, die volgens Bloomberg kan uitgroeien tot een markt ter waarde van 800 miljard dollar. Het is meer dan een nieuw soort interfacetechnologie, meer dan een 3D-platform voor sociale media en veel meer dan een uitbreiding van gaming, web 3.0 en de groeiende NFT-markt. In werkelijkheid is de metaverse, net als het internet, simpelweg de volgende term voor toekomstige business as usual. Maar begrijp me niet verkeerd, het betekent niet dat we er allemaal blindelings in moeten duiken. Toen McDonalds zijn "Speedee Service System" met hamburgers van vijftien cent uitbracht, was dat een echte revolutie. Maar het betekende niet dat we de rest van ons leven allemaal de hele dag door hamburgers moesten eten. Het beantwoordde gewoonweg een specifieke behoefte, voor een specifieke situatie, binnen een specifieke gemeenschap. En dit geldt ook voor de metaverse. Of je je nou in de B2B, B2C of B2B2C-wereld begeeft, je kunt niet om de metaverse heen. Daarvoor zijn de kansen te groot, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. In deze blog neem ik je mee in de belangrijkste uitdagingen die het uitrollen van de metaverse in de weg staan.

Massa-adoptie heeft nog een lange weg te gaan

Pogingen om mensen massaal naar de metaverse te krijgen, zijn tot nu toe niet erg succesvol geweest. Er is een grote kans dat de redenen hiervoor generatiegebonden zijn. Jongere mensen, die gameplatforms als een ‘normale leefomgeving’ beschouwen, bevinden zich namelijk al in de metaverse. Het probleem ligt bij de gevestigde technologiepartijen. Zij weten misschien niet goed hoe ze met deze jongere leeftijdsgroep in contact kunnen komen. Hierdoor wordt het lastiger om ervoor te zorgen dat ook het grote publiek zich naar de metaverse gaat begeven. Het geheim? Zorg ervoor dat de beschikbare content van hoge kwaliteit is, ontwikkel functies met grotere impact en bouw waardevolle use cases. En houd er altijd rekening mee dat je met een community praat. En communities hebben omheiningen en codes. Mensen die in het verleden bijvoorbeeld op Second Life zaten, gingen daarheen om te ontsnappen aan de echte wereld, om in contact te komen met mensen zoals zij, met dezelfde taal, interesses of problemen. Als je probeert deze ruimte binnen te vallen, zullen ze vluchten en een andere plek zoeken. Maar als je eenmaal de codes en regels begrijpt en ervoor zorgt dat deze verbeteringen aanwezig zijn, zal de acceptatie versnellen. Denk er wel goed over na waarom jij je in de metaverse moet bevinden. Als je deze vraagt kunt beantwoorden, kun je de stap naar de metaverse zetten. Ook de manier waarop is belangrijk. Maak niet de fout om zo snel mogelijk naar de metaverse te gaan, maar bedenk een goede strategie. Wie is je publiek? Waar hebben zij behoefte aan? En hoe spreek je hen aan?

Juridische en technologische kaders

Een andere uitdaging ligt bij de business. Industrieën en bedrijven die sterk van elkaar verschillen, moeten het namelijk eens worden over nieuwe juridische en technologische kaders. Dit is nodig om de traceerbaarheid van gebruikers en connectie tussen hun eigen omgevingen mogelijk te maken. En dat moet gebeuren op een manier die gebruikers een naadloze ervaring biedt. Denk aan de manier waarop je eenvoudig van de ene naar de andere winkel kunt wandelen in een winkelstraat. Zo moet het in de metaverse ook gaan. Gebruikers moeten zich soepel kunnen bewegen tussen verschillende partijen. Hierbij is het belangrijk dat de rechten en het intellectuele eigendom van elke deelnemer gewaarborgd blijven. Het tot stand brengen van partnerships die deze veranderingen doorvoeren, kunnen hierbij helpen.

Commerciële conflicten

Grote spelers proberen verschillende delen te bezitten van wat een open en meeslepende omgeving zou moeten zijn. Hierdoor hebben ze allemaal hun eigen manieren om toegang te beheren of in rekening te brengen. Denk aan toeslagen op bepaalde in-app-aankopen en het niet willen uitwisselen van bepaalde data. Ook op dit vlak is er overeenstemming nodig over hoe er moet worden omgegaan met deze commerciële conflicten.

Belangen in een wereld zonder grenzen

De grootste kracht van de metaverse is ook zijn grootste zwakte. Het is een online, meeslepende 3D-omgeving die kan worden bewoond alsof het de echte wereld is. In die omgeving komen niet alleen de belangen van commerciële instanties en individuen samen, maar ook die van overheden. Binnen de metaverse draait alles om privacy, het vormgeven van nieuwe sociale gewoonten, compliance, belastingheffing en bepalen welke (trans)nationale instanties verantwoordelijk zijn in een wereld zonder grenzen.

Data en veiligheid

Het belangrijkste onderdeel van de metaverse is de data. De hoeveelheid te verwerken data zal de komende tien jaar waarschijnlijk vertienvoudigen naarmate de metaverse van de grond komt. Dit concept kan immers niet bestaan zonder de mogelijkheid om enorme hoeveelheden data te verwerken. En het gaat niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om het soort data. Denk aan al onze biometrische gegevens, zoals hoe vaak we met onze ogen knipperen en wat we voelen, die op basis van bijvoorbeeld irisscans en stemgeluid worden achterhaald. Hoe houden we dat veilig? En hoe zorgen we er tegelijkertijd voor dat we ons aan de regels blijven houden? Alleen op die manier kunnen we de belangen van individuen en bedrijven veiligstellen. We begrijpen allemaal dat er veiligheidsproblemen zijn in de cloud en diverse andere vormen van online IT. In de metaverse bestaan dezelfde problemen, maar dan op grotere schaal. En dat is een groot probleem.

Er zijn dus nog een aantal grote hobbels te nemen voordat we massaal aan de slag kunnen in de metaverse. Industrieën, bedrijven en overheidsinstanties moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat de metaverse van de grond komt, en we deze Narnia-achtige plek met z’n allen kunnen betreden.

Voor meer informatie over de metaverse, lees je de volledige whitepaper.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie