5 redenen waarom het slim is te investeren in online marketing
In een dorpje met 23 inwoners komt het voor een groenteboer wel goed, maar als je actief bent in de grote stad moet je opvallen. Zo simpel is het. Zelf kom je misschien wel een heel eind, maar als je het echt goed aan wilt pakken, kan je het beste voor een bureau kiezen dat gespecialiseerd is in online marketing. Dit zijn de 5 belangrijkste redenen om voor deze optie te gaan.
1. Minder duur dan ‘gewone’ marketing
Het zal je misschien verbazen, maar online marketing is een stuk minder prijzig dan andere marketingtools. Marketingvormen zoals zoekmachine optimalisatie (SEO), het maken van blogartikelen en het creëren van content voor je social media kanalen zijn helemaal niet duur. Online is het ook een stuk eenvoudiger om gratis reclame te maken. Bijvoorbeeld met de eerder genoemde vlogs. Ook als je kiest voor een gespecialiseerd bedrijf, zoals een online marketing bureau in Utrecht, ben je goedkoper uit. Zo’n lokaal bureau kan ook perfect op de plaatselijke behoeftes inspelen. Jij staat in Utrecht op de kaart, en dat voor een prikkie.
2. Meer contact met klanten
Online kan je een stuk eenvoudiger in contact met je klanten komen. Stel je eens voor dat je alle klanten fysiek moet bezoeken. Het is een prima manier om contact te onderhouden, maar het is tijdrovend. En het vele onderweg zijn kost je ook gewoon een hoop geld. Online kan alles. Gesprekken via Zoom, of een ander platform. En via een site als LinkedIn kan je de relaties met je klanten versterken.
3. Specifieke marketing
Online kan je je op een zeer specifieke niche of branche richten. Met de juiste boodschap kan je een hoop klanten binnenhalen. Dit is redelijk eenvoudig via social media. Een hashtag gebruiken kost geen geld. Op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn kun je lid worden van groepen. Zo ben je niet alleen dicht bij je klanten, je leert ze ook nog goed kennen.
4. Lokaal of internationaal
Online marketing is niet aan een locatie gebonden. Een spotje op NPO 1 is leuk (en vooral erg duur), maar als je door wilt breken in de Verenigde Staten, heb je er niet echt veel aan. Met een webinar kan je de hele wereld bereiken. En dat vanuit je eigen kantoor. Het is zeer efficiënt en past helemaal in deze tijd.
5. Alles gebeurt op internet
Akkoord, niet alles gebeurt op internet. Maar toch wel bijna alles. De groenteboer uit dat kleine dorp heeft geen internet nodig. 99 procent van de ondernemers heeft dat wel. Mensen zoeken bedrijven vooral online, en kopen steeds meer online. In de toekomst gaat dat alleen maar meer gebeuren. Met online marketing ben je te vinden op het belangrijkste gebied voor je bedrijf. En daarmee verzekerd van een goede toekomst.