Vier technologische trends waarmee organisaties concurrentievoordelen realiseren
Door deze trends te herkennen en hierop in te spelen, kunnen organisaties concurrentievoordelen realiseren.
Organisaties opereren tegenwoordig in een sterk gedistribueerde en onderling verbonden wereld. De afgelopen twee jaar zijn organisaties als gevolg van de coronapandemie min of meer gedwongen geweest om de digitale transformatie versneld uit te voeren. Medewerkers die vanuit huis werkten, hadden technologie nodig om hun werk te kunnen doen. Daarnaast was de beschikbaarheid van technologie ook vereist om werknemers in een online omgeving samen te laten werken.
1. Realiseren van veilige hybride werkplekken
De aard van werk is voorgoed veranderd. Organisaties geven prioriteit aan de zorg en het welzijn van werknemers en verbeteren hun ervaringen met externe en hybride werkstijlen die bijdragen aan een betere balans tussen werk en privé.
Na de pandemie hebben leiders, managers en werknemers zeer verschillende opvattingen over hoe de toekomst van werk eruit zou moeten zien - en hoe dit mogelijk te maken. NTT's 2021 Global Workplace Report wijst op een verschil in perceptie tussen beslissers op C-level en operationele medewerkers over de vraag of de digitale werkplekstrategie van de organisatie aan alle eisen voldoet. Terwijl het C-level management er vertrouwen in heeft dat ze goed bezig zijn, ervaren hun werknemers niet veel betekenisvolle verandering. Volgens het onderzoek gelooft 79% van de organisaties dat werknemers de voorkeur geven aan werken op kantoor, terwijl uit de gegevens van VoE (Voice of the Employee) blijkt dat slechts 39% van de werknemers fulltime naar kantoor wenst te gaan.
"Momenteel gaat het vraagstuk alleen maar over werken op afstand, maar de realiteit van de behoeften van werknemers is veel gecompliceerder en als organisaties er niet in slagen om dat gegeven nauwkeurig in te schatten en erop in te spelen, vormt dat een ernstig risico", zegt Alex Bennett, Global Senior Vice President, GTM Solutions, NTT Ltd.
"Dit zijn geen milde voorkeuren: we hebben ontdekt dat de balans tussen werk en privéleven en de reistijden nu de twee grootste factoren zijn waar mensen naar kijken als ze beslissen waar ze gaan werken, en dus zullen een goede personeels- en werkplekstrategie een echt concurrentievoordeel zijn."
Op basis van deze informatie is er een algemene consensus dat hybride werkregelingen - waarbij werknemers ten minste een deel van de tijd thuis blijven werken - een blijvertje zijn. Met het oog op deze manier van werken is het belangrijker dan ooit dat bedrijfstechnologie en samenwerkingstools meerdere werknemersprofielen en werklocatievoorkeuren ondersteunen.
Bedrijven die de uitvoering van hun digitale werkplekstrategieën willen versnellen en hun medewerkerservaring willen verbeteren, moeten een aantal stappen doorlopen. Om te beginnen moeten ze de situatie rondom werkplekken opnieuw bekijken, herijken en herstructureren. Daarnaast is het belangrijk om een strategie rondom de gebruikerservaring te bedenken en data te verzamelen om inzicht te krijgen in de persona’s. Tot slot moeten ze een systeem bieden waarmee ze een uniforme werkervaring kunnen bieden.
2. Modernisering van de technologie-stack
Nu organisaties nieuwe manieren verkennen om klanten te bereiken en werknemers in staat stellen van hybride werkoplossingen en branche-innovaties gebruik te maken, is een up-to-date digitale infrastructuur een kritieke succesfactor.
Om het tempo van bedrijfsveranderingen en digitale transformatie bij te houden, evolueren operationele modellen snel om automation en Artificial Intelligence (AI) te integreren en nemen cloud-first strategieën toe. Het aantal cloudgebaseerde applicaties en zakelijke diensten neemt toe - toch onderschatten veel organisaties de noodzaak voor netwerktransformatie bij het inzetten van cloudoplossingen. Een gedegen IT-strategie die hybride cloud omvat, optimaal ondersteund door het netwerk, is essentieel voor het bereiken van zakelijke wendbaarheid en het bieden van een sterkere basis voor toekomstige groei.
Tegen 2023 zal meer dan 50% van de grote organisaties verbonden zijn met cloudproviders via directe cloudconnectiviteit vanuit hun WAN's, tegenover 10% in 2019 (Gartner Magic Quadrant for Data Center and Cloud Networking, juni 2020).
Het netwerk ligt aan de basis van elke verbinding van elk bedrijf, denk aan filialen, clouds, gebruikers, zakelijke transacties, spraakminuten en applicaties. Het is de netwerkstructuur dat on-premise, colocatiefaciliteiten van derden, private cloud- en public cloud-connectiviteit binnen en tussen alle clouds in een bedrijfsomgeving samenbrengt.
Goed presterende diensten voor netwerkinfrastructuur moeten de hybride cloudambities op drie belangrijke gebieden mogelijk maken, ondersteunen en kunnen opschalen. Het gaat dan om applicatieperformance en gebruikerservaring, automatisering en efficiënte operaties, en beveiliging en houding ten aanzien van governance.
"Het netwerk is van fundamenteel belang voor het succes van elk initiatief voor IT-transformatie, elk digitaal bedrijfsproject, en wordt steeds kritischer naarmate organisaties composable businessmodellen verkennen. Gemoderniseerde technologie biedt de automatiserings- en analysemogelijkheden die zo belangrijk zijn, maar nog belangrijker zijn de operationele modellen, vaardigheden en serviceplatforms om netwerken te beheren en bedrijfsprocessen optimaal te ondersteunen", aldus Gary Middleton, Global Vice President, Networking GTM, NTT Ltd.
3. Het versnellen van de digitalisering van bedrijfsprocessen
Voor het realiseren van connected experiences moeten bedrijven hun inspanningen voor de digitale transformatie versnellen om zo te kunnen evolueren, integreren, automatiseren en differentiëren.
Customer Experience (CX) beweegt zich naar de wereld van toegevoegde waarde. Het wordt door consumenten erkend als een belangrijke onderscheidende factor, en toonaangevende organisaties hebben zich onderscheiden door te begrijpen waar ze via CX het verschil in de markt kunnen maken.
Volgens het 2021 Global Customer Experience Benchmarking Report is de kans drie keer zo groot dat bedrijven die hun bedrijf laten groeien, CX als een primaire onderscheidende factor beschouwen en is de kans 50,6% groter dat hun klanten aanbevelingen doen bij derden.
Digitalisering en automatisering zijn nu van fundamenteel belang voor de operationele elementen van CX en het is van cruciaal belang om ze goed te doen, maar willen nog steeds mogelijkheid hebben met mensen te communiceren. 95,5% van de consumenten was het eens (66,5% was het sterk eens) met de stelling 'Ik wil met een mens kunnen spreken wanneer ik dat wil'.
Op de vraag naar door mensen uitgevoerde ondersteuning is 94% van de CX-besluitvormers het ermee eens dat dit van cruciaal belang blijft - maar minder dan de helft is het ermee eens dat zij over de technologie beschikken om CX-medewerkers op afstand volledig te ondersteunen. Ondertussen verklaarde 38% van het VoC-panel (Voice of the Customer) dat hun grootste reden om digitale kanalen te mijden is dat ze liever met een mens spreken.
Effectieve CX-strategieën moeten consumenten daarom van digitale naar menselijke betrokkenheid leiden. Augmented CX omkadert technologie die levert wat klanten willen – ongeacht waar hun klantreis begint en hoe die verloopt.
"De toevoeging van VoC-gegevens dit jaar heeft een heel interessante situatie belicht," zegt Rob Allman, Vice President, Customer Experience, NTT Ltd. "Het heeft ons in staat gesteld een - mogelijk groeiende - ongelijkheid te ontdekken tussen hoe bedrijven hun eigen prestaties beoordelen en hoe consumenten CX ervaren. De ontwikkeling en groei van nieuwe technologie op het gebied van CX is buitengewoon positief, maar de uiteindelijke focus moet altijd op mensen liggen."
4. Innoveren met Industrie 4.0
Opkomende technologieën, zoals 5G en IoT, ondersteunen industrieën te groeien en zijn kritieke katalysatoren om IT- en OT-infrastructuren zinvol op elkaar af te stemmen. 5G-netwerken zullen digitale transformatie mogelijk maken en versnellen.
Aangezien 5G betere prestaties voor mobiele connectiviteit biedt, zal deze nieuwe technologie een stimulans voor digitale transformatietoepassingen op het gebied van IoT, data en kunstmatige intelligentie (AI) zijn. Een mobiel netwerk op basis van 5G kan niet alleen worden toegepast voor een openbaar netwerk, maar is via een licentie ook te gebruiken in een privénetwerk met een speciaal frequentiespectrum en een lokale beperking, zoals bijvoorbeeld een fabrieksterrein.
Private 5G verandert het spel door ondernemingen in staat te stellen digitalisering te stimuleren en op data gebaseerde bedrijfsmodellen aanzienlijk te verbeteren. Het zal de platformen en diensten die ondernemingen kopen helpen ondersteunen. Net zo belangrijk is dat het ondernemingen tijdkritische productiecontrole en data-ondersteunde besluitvorming in realtime zal bieden.
"Het is geen verrassing dat de pandemie overal ter wereld initiatieven voor digitale transformatie heeft versneld, aangezien organisaties zijn overgestapt op nieuwe manieren van werken door de fysieke en virtuele wereld te combineren. Een belangrijk initiatief was de adoptie van private 5G-netwerken, waarvan we verwachten dat ze in 2022 verder aan momentum zullen winnen. Volgens recent onderzoek van Economist Impact, in opdracht van NTT, heeft meer dan 80% van de CIO's en senior leiders al een private 5G-netwerk geïmplementeerd of is van plan dit binnen de komende 24 maanden te implementeren," zegt Shahid Ahmed, Group EVP, New Ventures and Innovation, NTT Ltd.
"Met verbeterde beveiliging, grotere betrouwbaarheid en hogere snelheden zijn de voordelen van private 5G onmiskenbaar, vooral nu organisaties de beloften van nieuwe technologieën zoals automation en IoT willen waarmaken. Van de leiders die serieuze pijnpunten met hun huidige netwerkinfrastructuur ervaren, zoals beveiliging (69%), controle over data (48%), dekking en snelheid (43%), zullen degenen die een private 5G-netwerk adopteren een ongekend voordeel hebben ten opzichte van degenen die dat niet doen. Of het bedrijf nu een fabriek, distributiecentrum, winkel of kantoor bezit, een private 5G-netwerk zal ze aanzienlijk helpen hun bedrijf te digitaliseren en te gedijen binnen het huidige concurrerende landschap."