FY2021: Retarus zet succesvolle koers ondanks corona voort
Toegenomen vraag naar digitale communicatieoplossingen leidt tot zevende recordresultaat op rij en sterke toename van het aantal medewerkers
Retarus, de cloud-aanbieder voor zakelijke gebruik uit München, zet ook in het coronajaar 2021 zijn groeikoers voort; Retarus realiseerde in het boekjaar 2021, dat in juni eindigde, voor het eerst internationaal een totale jaaromzet van meer dan 60 miljoen euro. Retarus noteerde daarmee een omzetstijging van elf procent ten opzichte van vorig jaar en boekte het zevende recordresultaat op rij. De groei weerspiegelt zich eveneens in het personeelsbestand: met momenteel wereldwijd meer dan 450 medewerkers is het bedrijf vergeleken met vorig jaar met dubbele cijfers gegroeid en het neemt nog steeds nieuw personeel aan.
Reden voor de positieve bedrijfsontwikkeling is de toegenomen vraag naar digitale oplossingen voor zakelijke communicatie. Niet in de laatste plaats vanwege de meest recente wettelijke voorschriften op het gebied van thuiswerken én de strikte privacyrichtlijnen van de AVG, hebben bedrijven te maken met steeds hogere eisen op het gebied van digitalisering, automatisering en cloudificatie van hun communicatie- en bedrijfsprocessen. Om in te spelen op deze ontwikkelingen heeft Retarus vorig jaar, ondanks de coronapandemie, wereldwijd zijn personeelsbestand op het gebied van verkoop, technologie en productontwikkeling alsook in centrale functies aanzienlijk uitgebreid. De Franse vestiging bijvoorbeeld had een netto personeelsgroei van 75 procent. Dat deze personeelsgroei duurzaam is, blijkt ook uit de bovengemiddeld hoge anciënniteit van ruim vijf jaar. Voor het huidige boekjaar 2022 is Retarus van plan zijn personeelsbestand voor het eerst uit te breiden tot meer dan 500 medewerkers.
Sterke uitbreiding van wereldwijde ontwikkelingscapaciteiten
Om zijn groeiende klantenbestand ook in de toekomst state-of-the-art clouddiensten voor zakelijke communicatie te kunnen aanbieden, opende Retarus, na de succesvolle oprichting van een kantoor voor productontwikkeling in Timişoara, Roemenië, onlangs ook nog een vestiging in de Portugese tech-hub Lissabon. Tot aan het eind van het jaar wil de Roemeense vestiging het aantal medewerkers met ongeveer 30 procent uitbreiden. De nieuwe medewerkers zullen voornamelijk werkzaam zijn in de front-end, maar ook in support en klantenservice. Het nieuwe opgerichte Retarus Portugal Unip Lda. is van plan om tegen eind 2021 ongeveer 15 ontwikkelaars aan te nemen, die samen met hun collega’s op het hoofdkantoor in München in eerste instantie aan innovatieve features voor het Retarus Secure Email Platform zullen werken.
Succesvolle implementatie van de coronastrategie
Ook de consequente uitvoering van de interne coronastrategie heeft het afgelopen jaar een belangrijke bijdrage geleverd aan het bedrijfssucces. Zo werkten de medewerkers van Retarus flexibel en succesvol vanuit huis. Grotendeels vanwege de vele internationale teams was het bedrijf in aanloop naar de pandemie technisch al goed uitgerust om zonder problemen ad hoc te kunnen overstappen op virtueel werken. Bovendien zijn in alle kantoren uitgebreide maatregelen getroffen om aan de hygiënevoorschriften en afstandsregels te voldoen, en ook zijn er luchtfilters geïnstalleerd. Alle medewerkers kunnen regelmatig een test ondergaan en sinds deze zomer kan hen ook een vaccinatie worden aangeboden. Daarnaast doet Retarus momenteel het werven, maar ook het inwerken van nieuwe medewerkers op basis van gestructureerde trainings- en inwerkprogramma’s, bijna uitsluitend met behulp van online tools vanuit huis.
Vooruitzichten voor FY2022: technische innovaties, internationale uitbreiding en partnerschappen
“Zelfs tijdens de coronapandemie hebben wij onze groeistrategie met succes uitgevoerd. Daarbij hebben wij steeds de wensen van onze klanten voor ogen gehouden en als betrouwbare partner snel en flexibel op nieuwe eisen gereageerd”, legt Martin Hager uit, oprichter en CEO van Retarus. “In het lopende boekjaar zullen wij onze wereldwijde vestigingen blijven uitbreiden en nieuwe markten aanboren. Het doel daarnaast is onze partner-business naar een hoger niveau te tillen met toegewijde teams voor bijna alle internationale locaties, zodat wij in de toekomst onze diensten ook kunnen aanbieden aan klanten die we nog niet hebben bereikt. Met behulp van onze sterke tech-hubs in Roemenië en Portugal kunnen wij onze productlijnen binnenkort nog sneller verder ontwikkelen – ongeacht of het nu gaat om een compleet, modulair Secure Email Platform voor e-mailbeveiliging en e-mailaflevering, om nieuwe cloud-fax-functionaliteiten voor veeleisende klanten, om sms-diensten met betrouwbare wereldwijde aflevering en functies voor geselecteerde regio’s, of om Business Integration Services met onze moderne WebConnect-technologie”.