Een creatief concept uitwerken in de IT-sector: hoe gaat dit in zijn werk?

Redactie WINMAG Pro
De IT-sector is zeer veelomvattend. Het ene IT-bedrijf is het andere niet, de diensten kunnen zelfs zeer veel van elkaar verschillen. Ben je als ondernemer in deze branche werkzaam en zoek je naar nieuwe wegen om je klantenkring uit te breiden? Dan kan het een goed idee zijn om een totaal nieuw concept te ontwikkelen. Iets waarmee je onderscheidend bent in de markt en waardoor je in staat bent om nieuwe klanten sneller aan je te binden. Prachtig natuurlijk, maar waar begin je?

Doe het samen

Dit is misschien wel de belangrijkste tip voor het opzetten van een creatief concept. Begin er niet in je eentje aan. Niet voor niets zegt het spreekwoord dat twee mensen meer weten dan één. Door met andere mensen over je idee te praten, kom je vaak tot nieuwe inzichten. Het kan best zijn dat je zelf een geweldig idee hebt, maar dat je daarin alleen staat. Misschien heb je zaken over het hoofd gezien of is er simpelweg een slimmere oplossing voorhanden. Door te sparren met andere mensen, kun je meestal sneller je doel bereiken. Heb je een organisatie met meerdere werknemers, dan is het niet lastig om die mensen bij je ideeën te betrekken. Beleg een brainstormsessie, schrijf alle goede ideeën op een whiteboard en discussieer er samen over. Door je ideeën uit te werken op een whiteboard kun je er gezamenlijk over sparren. Het uitschrijven van ideeën helpt bij de creativiteit en het onthouden van bepaalde ideeën. Ben je zelfstandig ondernemer, overweeg dan om je (potentiële) klanten bij dit denkproces te betrekken.

Houd het simpel

Maak dingen niet onnodig ingewikkeld. De beste concepten bestaan vaak uit kinderlijk eenvoudige gedachten. Wanneer je een succesvol project terugbrengt tot de basis, zie je vaak hele simpele basisgedachten. Wanneer je erin slaagt om die basisgedachte te vertalen naar een concept dat zich specifiek richt op een bepaalde doelgroep, heb je de sleutel tot succes in handen. Denk daarbij altijd vanuit de behoefte van de klant. Je kunt wel iets nieuws ontwikkelen waarover je zelf heel enthousiast bent, maar als de klant het concept niet ziet zitten, zul je er weinig resultaat mee boeken. Ook al om die reden is het zinvol om je (potentiële) klanten in een vroeg stadium bij het hele proces te betrekken. Dat verstevigt bovendien de band die je met je klanten hebt. De kans dat ze naar de concurrent gaan wordt kleiner, als ze echt maatwerk aangeboden krijgen.

Sta open voor kritiek

Luister goed naar de feedback die je krijgt van collega’s en/of klanten. Voornamelijk beveiliging blunders wil je te alle tijden voorkomen.  Maar vooral: doe er iets mee. Als je alleen luistert naar wat je graag wilt horen, zit je op het verkeerde spoor. Het is belangrijk om flexibel te kunnen reageren op de input die je van anderen krijgt. Het ontwikkelen van een nieuw concept is vaak een kwestie van concessies doen. Er moet hier en daar aan geschaafd worden om tot het best denkbare resultaat te komen. Realiseer je bovendien dat een gouden concept nog geen garantie op succes biedt. Je zult vervolgens een goede marketingstrategie moeten inzetten om je concept bekendheid te geven.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie