Een dwarsdoorsnede van Wi-Fi 6
Wi-Fi 6 heeft IEEE 802.11ax als standaard, dat oorspronkelijk High Efficiency Wireless (HEW) werd genoemd. Door efficiënter gebruik te maken van de 2.4- en 5-Gigahertz (GHz)- frequentiebanden, biedt Wi-Fi 6 meer stabiliteit en betrouwbaarheid aan intensief gebruikte draadloze LAN's.
‘Je zou kunnen zeggen dat Wi-Fi dichter tegen mobiele technologieën zoals 4G en 5G aankruipt. Optimalisering van bandbreedtegebruik staat centraal’ , stelt Buis. ‘Wi- Fi 5-apparaten die op dezelfde frequentie zitten, moeten continu op elkaar wachten voordat ze kunnen communiceren. In de praktijk wordt dit ook wel ‘Listen before Talk’ genoemd. Devices krijgen een ingekaderd slot toegewezen, en als ze even niets communiceren, blijft dat slot onbenut. Wanneer je als Wi-Fi 6 device aangeeft dat je even door je stof heen bent, geef je dat deel van je slot aan een ander.’
‘Wi-Fi-netwerken zijn net als drukke straten. Een te langzaam rijdend voertuig zorgt ervoor dat medeweggebruikers vastlopen. Dit is een probleem dat veel eindgebruikers van openbare hotspots kennen. Het resultaat is vreselijk traag internet. Wi-Fi 6-technologieën, waaronder Multiple Input Multiple Output (MIMO) en Orthogonal Frequency Division Multiple Access (OFDMA), maken hier een einde aan. Ze werken als verkeersregelaars voor datapakketten en zorgen voor een efficiënte doorstroming.’ Hoe dat precies werkt?
MIMO
‘Wanneer meerdere Wi-Fi-gebruikers tegelijkertijd gegevens willen verzenden en ontvangen, is de MIMOtechnologie bijzonder nuttig’, verklaart Buis. ‘Het maakt het verzenden van grote datapakketten efficiënter. MIMO gebruikt verschillende zenders en ontvangers om diverse parallelle databanen - zogenaamde spatial streams - te implementeren.’
‘De eerste generatie Wi-Fi 5-access points ondersteunden MIMOtechnologie uitsluitend voor afzonderlijke gebruikers. Sindsdien is het MU-MIMO-principe ingevoerd. Voorvoegsel ‘MU’ betekent ‘multi user’, wat inhoudt dat alle beschikbare spatial streams gelijktijdig worden verdeeld over meerdere apparaten. Deze worden niet alleen meer achtereenvolgens, maar parallel bediend. In zekere zin kun je zeggen dat de verkeersregelaar enkele nieuwe rijstroken heeft geopend. Een ander voordeel is dat MU-MIMO vanaf Wi-Fi 6 zowel voor downloaden als uploaden beschikbaar is. Dat betekent dat gegevens gelijktijdig kunnen binnenkomen en worden verstuurd.’
‘Een notatie als ‘8 x 8’, vaak voorafgaand aan de vermelding van MIMO op een device te vinden, geeft het aantal zend- en ontvangstantennes aan. Deze antennes zijn vergelijkbaar met het aantal beschikbare rijstroken. 8 x 8 MIMO staat voor acht zendantennes en acht ontvangstantennes. Zo'n groot aantal antennes is meestal alleen beschikbaar aan de kant van het access point. Over het algemeen hebben MU-MIMOgeschikte apparaten, zoals notebooks of tablets, maximaal drie antennes. Dit betekent dat twee stromen kunnen worden gebundeld om het apparaat van een hogere datasnelheid te voorzien. Smartphones hebben meestal slechts één of twee antennes. Vanwege het verschillende aantal antennes op de apparaten, kunnen transmissies naar meerdere smartphones tegelijkertijd worden ingepland, zodat deze overeenstemmen met het aantal beschikbare streams. Hoe groter het aantal antennes, hoe groter de potentiële verbindingsvoorziening, aangezien MIMO ervoor zorgt dat elke antenne zo efficiënt en veel mogelijk wordt benut.’
Meer lezen over netwerktechnologie? Bezoek onze toegewijde categorie.
Minder packets, sneller internet
‘Verder introduceert Wi-Fi 6 de complexe technologie die bekendstaat als Orthogonal Frequency Division Multiple Access. Ook deze technologie is afgekeken van LTE/4G mobiele technologieën. OFDMA splitst het frequentiebereik van een Wi- Fi-kanaal op in verschillende frequentieblokken om subkanalen te creëren. Deze mogen slechts 2-MHz breed zijn, zodat ze niet de volledige kanaalbreedte van 20, 40, 80 of zelfs 160 MHz blokkeren voor de kleine hoeveelheden data die ze uitzenden. Aan de andere kant is het Wi-Fi 6 access point in staat om deze kleine hoeveelheden te bundelen om verzending efficiënter in te richten. In zekere zin stimuleert de verkeersregelaar op deze manier carpoolen. Aangezien Wi-Fi-kanalen inmiddels een schaars goed zijn, is efficiënt gebruik geen overbodige luxe, maar een noodzakelijke ontwikkeling.’