3CX V16 review: eenvoud is alles

3CX V16 review: eenvoud is alles

Redactie WINMAG Pro
Wat betreft zakelijke communicatie is een positieve ervaring voor de klant dé sleutel voor het ontwikkelen van een betrouwbaar merk en bedrijf. Des te vaker de online review en social mediapost gebruikt wordt voor het werven van klanten, des te belangrijker het voor bedrijven wordt om de communicatie met deze (potentiële) klanten efficiënt en kwalitatief in te richten. 3CX komt tegemoet.

De softwareontwikkelaar integreert elke functionaliteit die hoort bij een volledige UC-oplossing en versterkt zijn repertoire met regelmaat. Sinds jaar en dag ontvangt 3CX onze Best Choice en MKB Proof Awards: het is niet zonder reden dat 2020 op die regel geen uitzondering wordt. Eigenschappen als intuïtief lijnbeheer, moeiteloos doorschakelen, inzicht in de verbindingen en statussen van collega’s en legio aan rapportagemogelijkheden dragen elk bij aan een productievere wijze voor het te woord staan en contact behouden met klanten.

Voordat we een UC-oplossing waardig schatten als tool voor communicatie voor callcenters en grotere (sales)kantoren, dient deze de bereikbaarheid en lage belkosten van kleinere bedrijven te garanderen. Op de vraag of dat het geval is, luidt een kort antwoord: ja. Bellen werkt op basis van VoIP. Uitsluitend benodigd is een licentie, PBX Phone en configuratie. De configuratie is vlot. Een centrale kan je draaien in de cloud of on-premise. Het configuratieproces van de PBX Phones is te leren via de uitgebreide documentatie op de website, gebruikmaken van een Nederlandse reseller neemt de vereiste hiervan weg.

Eindgebruikers kunnen hun opties en plaatselijk beheer op elk denkbaar platform benaderen, van PC tot iOS en Android, als applicatie of in de browser. Resellers en dienstverleners beheren met de Management Console gemakkelijk de centrales van één of meerdere klanten op afstand. 3CX schaalt de licentieprijs op basis van het aantal gelijktijdige gespreksmogelijkheden. Zo zou je honderden werkplekken kunnen voorzien van een nummer, zonder een verandering in prijs, tenzij deze medewerkers gelijktijdig moeten kunnen bellen. Voor flexwerkplekken betaal je op deze manier nooit te veel. Een volledig overzicht van prijzen en pakketten (VoIP-belkosten zijn laag en bellen is ongelimiteerd) vind je op de website.

Ononderbroken

De basis is rotsvast, maar 3CX gaat verder dan de basis. Het biedt de mogelijkheid om tussen communicatiemethoden te switchen – naadloos, zonder onderbreking van het gesprek. Begrijpt een klant iets eerder wanneer deze mee kan kijken op het scherm van de supportmedewerker? Geen punt: een belgesprek wordt binnen een handomdraai een web meeting. Niet elke supportvraag kan beantwoord worden, maar een snel, ononderbroken schakelen – alles doen om de klant in een redelijke tijd tegemoet te kunnen komen – is van enorm belang. Zonder de tevreden klant blijft er van een bedrijf weinig over.

V16 is recentelijk live gegaan. Onder de updates zagen we verbeteringen rondom 3CX Live Chat & Talk, een gratis plugin waarmee websitebezoekers direct vanuit de browser contact op kunnen nemen met werknemers. Nieuwe bezoekers nodig je hiermee direct uit voor een eerste kennismaking: zij krijgen de mogelijkheid om zonder aarzel contact te maken, wat vanaf het beginpunt vertrouwen opwekt. Medewerkers kunnen vanuit een centraal dashboard op chats ingaan en chats naar wens in calls of videoconferences omtoveren. Potentiële klanten begrijpen de boodschap: het bedrijf staat open voor contact, ook zonder afspraak, heeft niets te verbergen en zet zich in – niet voor een vlotte boterham, maar gezond contact.

LEES OOK: Het volledige overzicht van MKB Proof 2019

CRM

Legio aan CRM-integratiemogelijkheden stellen je in staat om de benadering van een klant te personaliseren. Moderne consumenten en bedrijven eerder wel dan niet open voor een informeel gesprek. Zo’n eigenschap is voorbeeldig, want op basis hiervan kunnen inkomende gesprekken en chats gesegmenteerd worden, zodat contactopnames bij de juiste werknemer belanden en conversie verhoogt. Veelvoorkomend in populaire CRM-systemen is de toekenning van een fase aan een klant, een fase waaruit blijkt in welke stage van een proces deze zich bevindt. CRM-integratie geeft werknemers de mogelijkheid om zulke informatie direct in te zien, waardoor klanten en partners een gevoel van herkenning krijgen en tijd wordt bespaard.

Review 3CX V16 | Conclusie

Eind maart introduceerde 3CX update V16. Een resultaat van maandenlange ontwikkeling: vernieuwd wachtrijbeheer, opnameopslag en meer. Misschien wel het grootste nieuws voor beheerders en resellers is de toevoeging van Multi Instance Manager. Dit paneel stelt je in staat om legio aan gebruikers te beheren vanaf een enkel interface. Daarnaast is de Global IP-blacklist geüpdatet, waardoor welbekende hackeradressen geen dreiging meer vormen.

Ook vermindert 3CX met elke update de processorkracht die nodig is om zijn software en centrale te draaien. Wat dat betreft verlegt V16 een grens: een reeks tests waarin minicomputer Raspberry Pi 3 gebruikt werd als host wijst uit dat zelfs deze computer (ter waarde van € 40,-) voldoende vermorgen levert voor acht gelijktijdige gesprekken en meer dan zestien extensies.

Tot slot: prijsverlagingen. 3CX’ standaardversie biedt gratis acht gelijktijdige gesprekken. De mogelijkheid voor het voeren van méér dan acht gelijktijdige gesprekken is waar je voor betaalt. Dit tarief is vanaf nu met 40 procent verlaagd voor afnemers van de standaardversie en 20 procent voor afnemers van Pro en Enterprise.

Het behouden van een reputatie en creëren van een merk is onlosmakelijk verbonden met klantenervaring. Communicatie staat daarbij centraal. Als dienstverlener of eindgebruiker dien je niet alleen een systeem te overwegen dat de juiste basis kent en faciliteert, maar bovendien een systeem dat de grens keer op keer verlegt. 3CX begrijpt dat moderne zakelijke communicatie ononderbroken, meerzijdig en flexibel dient te zijn. Zijn complete UC- en callcenteroplossing, met tal van verbeteringen rondom het te woord staan en tegemoet komen van klanten, is daarvan het directe resultaat.

Infowww.3cx.nl

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie