Waarom de cloud onmisbaar is voor een succesvol businessmodel
Om te beginnen: een korte definitie van de cloud. Slaat een bedrijf of particulier alledaags bestanden op via Google Drive, Dropbox of SharePoint, dan maakt deze gebruik van een cloud. Een cloud bestaat uit één of meerdere datacentra, datacentra gevuld met de hardware die komt kijken bij het opslaan van bestanden en voorzien van computerkracht: servers. Maak je gebruik van een betaalde clouddienst, dan huur je in wezen een marginaal deel van een datacenter of server, zij het voor het opslaan en beschikbaar stellen van bestanden, of het draaien van een virtuele machine.
Bedrijfsmatig zien we de afgelopen jaren een trend. Applicaties worden niet langer beschikbaar gesteld als download en in plaats daarvan geïnstalleerd en gedraaid op afstand, op een server in een datacentrum, even eenvoudig op duizenden kilometers afstand van de gebruiker van de software. Applicaties als deze noemen we webapplicaties. Webapplicaties zijn benaderbaar via een browser of app, op een device naar wens, zonder op dit device voorafgaand bestanden te hoeven downloaden. Gebruik je Instagram, dan maak je gebruik van zo’n webapplicatie.
Casus
Niet alleen software wordt op afstand gehost: bedrijfsgevoelige documenten als financiële gegevens, productiemateriaal en broncodes vind je in het geval van een vooruitstrevend Nederlands bedrijf niet meer op kantoor, maar op een datacenter, zij het in binnen- of buitenland. Met goede reden. Zoals het voor de doelgroep van Instagram belangrijk is om de software op elk moment naar wens te bereiken, kan het voor de medewerkers van een bedrijf voordelig zijn om werkbestanden op elk moment naar wens in te zien, ongeacht of zij zich op kantoor bevinden.
Als casus noemen we Fairlingo. Het vertaalbureau gebruikt cloudopslag om zijn informatiestroom – van offertes en opdrachten tot de verwerking hiervan en aanlevering van de vertaling – te optimaliseren. Resultaat is dat Fairlingo met een gigantische snelheid opdrachten kan beantwoorden met offertes en betalingen kan opvolgen met een product. Klanten ontvangen snelle antwoorden op aanvragen en intern is Fairlingo in staat om opdrachten snel en nauwkeurig te verwerken tot wenselijke producten. Ook is het platform van Fairlingo benaderbaar als webapplicatie, waardoor klanten altijd toegang hebben tot hun gegevens, openstaande opdrachten en de status hiervan.
We noemen zowel Fairlingo als Instagram omdat een cloudstructuur zichzelf herhaaldelijk bewijst als goeddoener van bedrijfssucces en klanttevredenheid. Consumenten en bedrijven willen inzicht en bereikbaarheid: de dienst van een willekeurig bedrijf zal daarom op elk moment naar wens benaderbaar moeten zijn, wil deze aan de verwachtingen van de moderne doelgroep voldoen.