De AVG viert haar eerste verjaardag

De AVG viert haar eerste verjaardag

Redactie WINMAG Pro
De eerste helft van 2018 stond bij veel bedrijven in het teken van één ding: de naderende inwerkingtreding van de AVG. Maar wat gebeurde er op 25 mei 2018? Helemaal niets uiteraard. Maar wat nu?

Zachte handhaving

Één boete. Dat is alles wat de AVG tot nu toe opleverde in Nederland. Plus 600 klachten van mensen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De organisatie die in Nederland de AVG moet naleven. Daarvan werden er 400 in behandeling genomen. Tot boetes leidde dat niet. Niet verwonderlijk ook, aangezien de overheid in het landsbelang had aangedrongen op een zachte behandeling door de AP. Geen boetes, hooguit een vriendelijke vermaning. Foei! Niet meer doen!

UWV

Ironisch genoeg viel die ene boete dan ook juist bij een semi-overheidsinstelling. Het UWV kreeg een dwangsom van 150.000 euro per maand opgelegd vanwege de slechte beveiliging van hun immense database van persoonsgegevens. Vervelend voor het UWV, maar geen bedrijf die daar van wakker ligt. De grote vraag is hoe het nu verder gaat. Daarover zijn de meningen verdeeld. Ruwweg zijn er twee scenario`s te schetsen.

LEES OOK: YourSafetynet maakt beloftes AVG-appliance meer dan waar

1. De AP trekt ten strijde

De oorspronkelijke reden van het invoeren van de AVG, is om de AP daadkrachtiger te maken tegenover techgiganten als Facebook en Google. Partijen die een businessmodel hebben dat is gebaseerd op het vermarkten van de persoonsgegevens van hun gebruikers. En dat is nu juist wat niet meer mag. In ieder geval niet zonder toestemming. En wie geeft Facebook nu nog toestemming om zijn gegevens te verkopen. 2019 wordt zonder meer het jaar waarin de strijd tegen de Amerikaanse techgiganten wordt opgevoerd. Met waarschijnlijk grote boetes tot gevolg.

2. Een juridisch voortdurende strijd

In sommige gevallen is het overduidelijk dat bedrijven een loopje nemen met de AVG. Zonder een verwerkingsregister, waarin je bijhoudt welke gegevens je van je klanten hebt en zonder een privacy statement op je website, is het solliciteren naar moeilijkheden. De echte vraag zit hem in het grijze gebied daartussen in. De kans is groot dat er een jarenlange juridisch strijd gaat volgen tussen de grotere bedrijven en de AP om uit te vogelen wat nu precies wel en wat nu niet mag. In de tussentijd kan de AP weinig doen. Wellicht tot opluchting van ons allemaal.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie