Dashboard in de cloud: houd het overzicht

Dashboard in de cloud: houd het overzicht

Redactie WINMAG Pro
Als directeur, manager of CEO wil je altijd overzicht houden over de voortgang van je bedrijf. Met een dashboard is het mogelijk om dit allemaal bij elkaar op één scherm te krijgen. Maar dat is nog niet alles. Een dashboard kan je ook veel werk uit handen nemen.

De functie van een dashboard is eigenlijk vrij simpel. Het is als het ware een laag bovenop de applicaties die binnen je bedrijf worden gebruikt. Door de data binnen een programma te verzamelen en te presenteren, krijg en houd je snel overzicht over wat zich binnen je onderneming afspeelt.

Waarom overzicht?

Dat is de basis, maar een dashboard wordt pas echt interessant door extra functies toe te voegen. Te beginnen met de vraag waarom je nu eigenlijk dat overzicht wilt houden? Het antwoord is logischerwijs omdat je er snel bij wilt zijn als er iets misgaat. Bijvoorbeeld als de voorraad niet klopt of als er iets mis gaat met betalingen. Bovendien kun je door toezicht soms bepaalde patronen ontdekken die je bedrijfsvoering vertragen.

Het dashboard het werk laten doen

Het handige van een dashboard is dat je deze ook kunt programmeren om zelf toezicht te houden. Door bepaalde parameters op te stellen, kun je het dashboard automatisch een waarschuwing laten geven als er activiteiten of gebeurtenissen plaatsvinden die niet normaal zijn. Bijvoorbeeld als er ineens een grote overboeking wordt gedaan. Op die manier weet je zeker dat je nooit meer iets belangrijks mist.

Data verbinden

Daarnaast kun je met een dashboard ook data makkelijk met elkaar verbinden. De data van de financiën, omzet en order op zich zeggen misschien niet zoveel. Maar voeg deze informatie samen en er ontstaat een nieuw geheel. Je kunt dan precies zien hoeveel tijd er bijvoorbeeld zit tussen de order, levering en betaling. Aan de hand van deze nieuwe data kun je bepaalde bottlenecks in je organisatie herkennen en aanpakken.

Ook extern

Tot slot is een dashboard niet gebonden aan de data van je bedrijf alleen. Je kunt dit natuurlijk ook uitbreiden met informatie van buiten. Bij wijze van spreken met de weersverwachting, de beurskoersen of nieuws van concurrenten. Net wat je interessant of belangrijk vindt.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie