Alles klopt aan het design van de nieuwe HP Elite x360

HP
HP
Redactie WINMAG Pro
Wat maakt design goed en mooi als je gebruiksproducten ontwerpt voor een wereldwijd publiek? Van alle mensen die we afgelopen maand spraken is Chad Paris uit Texas de beste man om dat te vragen. Chad is Global Industrial Design Manager Notebooks and Accesores bij HP. Toevallig had WINMAG Pro ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe EliteBook x360 de gelegenheid hem te spreken.

Wat nu volgt, is zijn antwoord.

HP komt dan wel uit Amerika, het is een bedrijf dat wereldwijd opereert. Dat zie je terug in de samenstelling van het designerteam dat Chad leidt. Gevestigd in Houston vormt het samen met het designerteam in Taiwan één Global Designerteam. Gezamenlijk zijn ze verantwoordelijk voor het design en de usability van de Elite- en Proseries en de Mobile Accessoires die daarbij horen.

‘Je hebt misschien wel in de pers de launch voorbij zien komen van het thunderbolt-dockingsystem’, merkt Chad op. ‘Dat zijn wij, dat komt van ons team.’ ‘Notebooks, 360s, Accessories, ZBook Mobile Workstation Catagories. Ons team pakt vrijwel alles op dat Mobile is.’

Design voor een wereldwijd publiek

‘HP doet het ontzettend goed. In termen van Sales zijn we momenteel PC-leider vam de wereld en ik denk dat design daar echt een belangrijke bijdrage in heeft.’

‘Wat maakt design mooi en goed voor een wereldwijd publiek?’

Dat is een vraag die Chad en zijn team zich iedere dag stellen. Je moet een boek niet naar zijn kaft beoordelen. Dat geldt voor boeken, dat geldt voor het design van een notebook als de x360. ‘Vanuit de optiek van HP gaat schoonheid verder dan alleen maar het uiterlijk’, onthult Chad, verwijzend naar dit juweel van een notebook.

User experience design in drie stappen

‘HP benadert industrieel design vanuit een user experience design point of view. Daarbij focussen we ons op drie attributen.’

1: rijke Sensorial Experiences 

HP EliteBook in tent-modus

 

‘We werken samen met onze partner Bang & Olufsen. Geluid gaat niet alleen meer over video en muziek. Voor zakelijke klanten gaat het ook over Voice and Conferencing.’

Praktisch betekent dat?

‘We hebben ons unieke top firing audio speaker pattern gepaird met speciaal ontworpen audiodrivers. Geluid, dat 10 procent harder is dan dat van de concurrentie; 350 Hz voor meer bas, wat een rijkere stemervaring oplevert. En natuurlijk niet te vergeten de derde microfoon die we recent hebben toegevoegd aan onze 800-series.’

Spot on voor wat belangrijk is voor de zakelijke markt, waar we steeds meer conferencecalls houden.

Toeval?

Nee, HP luistert naar wat er speelt in de markt.

‘Stel dat je vanuit huis een conferencecall hebt en je hond komt blaffend binnen rennen. In de x360 zit technologie die het geluid disaggreert zodat hij je niet afleidt van je conferencecall.’

2: Hoogwaardige afwerking en premium materiaal

HP EliteBook x360 zij-aanzicht

De x360 is echt eye-candy door zijn prachtige, glanzende uiterlijk dat stijl en kracht uitstraalt. Dat heeft alles te maken met het tweede attribuut dat HP hanteert: de keuze voor premium materiaal en een hoogwaardige afwerking.

‘Omdat we voor onze premiumproducten aluminium gebruiken, werken we heel nauw samen met onze leverancier, om een verfijnd en uniek proces te ontwikkelen dat de schoonheid van dit prachtige aluminium doet uitkomen’, legt Chad uit.

‘Dat kun je heel goed zien als je naar onze x360 kijkt, waar deze prachtige machineborstelsnit wordt gewikkeld rond de drie parameterzijden van de x360 laptop. Het benadrukt de metaalachtige eigenschappen van de x360 en geeft een zakelijke uitstraling. Schoonheid gaat verder dan alleen het design, omdat HP moet voldoen aan strenge eisen vanuit het bedrijfsportfolio, de notebooks moeten stevig zijn.’

‘Het materiaal is niet alleen mooi om naar te kijken, het werkt ook als een bescherming voor de laptop.’

3: Statussymbool

HP EliteBook x360 vooraanzicht

De derde factor is wat Chad de aspirational form factor noemt. We kunnen geen geschikte vertaling voor dit woord vinden, maar het heeft alles te maken met een samenleving waarin een notebook een statussymbool en onderdeel van een lifestyle is.

‘Onze klanten moeten trots zijn op hun notebook wanneer ze hem te voorschijn halen in een hippe koffietent. Sleek Sexy and Mobile zijn belangrijk geworden wanneer iemands leven thuis samenvalt met zijn of haar professionele leven.

Nieuwe tijden, nieuwe regels

Een goede designer doet er goed aan met argusogen de ontwikkelingen in de samenleving te volgen, alleen zo is de vraag te beantwoorden wat goed design is.

‘Voor mij is dat een design dat rekening houdt met de holistische ervaring van de gebruiker. Het gaat niet meer alleen om een gave uitstraling, de gebruikerservaring is net zo belangrijk.

Het zijn tegenwoordig andere tijden, met millennials die vanuit hippe koffiezaken werken.

Of vanuit huis.

Op kantoor werken we steeds meer vanuit open ruimten en niet meer in cubicles.

Daarnaast is ook de manier waarop we samenwerken veranderd.’

Je ziet dat allemaal terugkomen in veelzijdige machines, zoals de x360.

Je kunt ermee voor de dag komen in een open kantoorruimte en in een koffiezaak. Je kunt ermee werken in rumoerige omgevingen door directionele audio. Hij is perfect voor de huidige tijd waarin je ermee kunt brainstormen en communiceren met je collega’s.

Daarnaast is die zó ontworpen dat ze gemakkelijk is te gebruiken voor onderweg. Met een druk op de knop regel je je privacy voor bijvoorbeeld in het vliegtuig.’

Conclusie

Samenvattend, wat maakt design goed en mooi als je gebruiksproducten ontwerpt voor een wereldwijd publiek?

‘Alles komt samen in de x360. Waar het om gaat is dat je niet lukraak alle nieuwe innovaties in je notebook stopt, waar het om draait is manieren zien te vinden om ze er geoptimaliseerd in te verwerken gebaseerd op hoe de eindgebruiker ermee werkt.’

Denk daar het killer look metaalzilveren jasje van de x360 bij en je hebt het antwoord op je vraag.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie