Volvo voorziet infotainmentsysteem Sensus van Google-diensten

Redactie WINMAG Pro
Autofabrikant Volvo gaat samenwerken met Google om Google Assistant, Google Play Store, Google Maps en andere Google-diensten te integreren in de volgende generatie van het infotainmentsysteem Sensus.

Sensus is het infotainmentsysteem van Volvo en maakt gebruik van Google’s besturingssysteem Android. Door de samenwerking tussen Volvo en Google kunnen bestuurders beter interacteren met hun Volvo. Apps en services die Volvo samen met Google heeft ontwikkeld, zijn geïntegreerd in de auto. Bezitters van een Volvo uitgerust met Sensus kunnen ook andere apps uit Google Play Store installeren. 

Android

Doordat Sensus draait op Android, kunnen apps en software automatisch van een update worden voorzien. Om veilig aan het verkeer deel te nemen is het belangrijk dat een voertuig over de laatste updates voor applicaties beschikt.

‘Het integreren van Google diensten auto’s van Volvo versnelt de innovatie in relatie tot connectiviteit en geeft een boost aan onze ontwikkeling voor applicaties en connected services’, zegt Henrik Green, senior vice president of research and development bij Volvo Cars. ‘Op korte termijn hebben Volvo-rijders direct toegang tot duizenden apps die het leven gemakkelijker maken en de digitale ervaring in de auto plezieriger maken.

Google Assistant

Met de stemondersteuning voor Google Assistant kunnen bestuurders functies activeren, zoals het aanzetten van de airconditioning, het starten van muziek en het versturen van berichten. Door de stembediening kunnen bestuurders zich beter concentreren op de weg en worden ze niet afgeleid door de handmatig bediening van apparaten in de auto.

Met de ondersteuning van Google Maps binnen Sensus hebben bestuurders altijd de beschikking over de laatste routekaarten en de meeste actuele informatie over verkeerssituaties. Bestuurders krijgen real-time een advies over een alternatieve route als het verkeer op de bestaande route is verstopt. 

Strategische partnerships

De samenwerking tussen Volvo en Google begon in 2017, toen de Zweedse autofabrikant de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem Sensus, gebaseerd op Android, aankondigde. Het is de bedoeling dat het Android-gebaseerde infotainment systeem binnen enkele jaren te vinden is in de automodellen van Volvo.

Volvo is van plan om de komende jaren strategische partnerships met derde partijen aan te gaan om zo de ‘connected experience’ binnen de voertuigen verder te ontwikkelen. Samen met eigen ontwikkelaars gaat Volvo ook apps, software en connected services voor hun auto’s ontwikkelen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie