De psychologische impact van een betaald Facebookabonnement
Vrije keuze
Facebook heeft de kans ons te laten beslissen hoe we het bedrijf tegemoetkomen. Maar maakt een vrije keuze ons blij? Volgens Zuckerberg niet. Tegenover congress verwoordde de CEO het zo: ‘Ik denk dat Facebook met advertenties, de beste ervaring zal zijn. Ik denk over het algemeen dat mensen ervan houden om niet voor een service te betalen.’
Portemonnee
Het grootste probleem is dat Facebook erg goed is in geld verdienen aan advertenties. Het bedrijf verdiende afgelopen jaar 40 miljard dollar, zonder haar gebruikers te laten betalen. Mensen overtuigen om met hun portemonnee te betalen in plaats van met hun ogen, is moeilijk. En de gebruikers die willen betalen zijn waarschijnlijk veel meer waard dan gemiddeld.
Toch kan een advertentievrije optie positieve effecten hebben. Mensen kunnen zich realiseren dat het zien van advertenties zo erg nog niet is, afgezet tegen een dure abonnementsprijs. Wat je ook kiest, de belangrijkste vraag beantwoord je hiermee nog steeds niet.