Consumenten weten niet welke bedrijven over hun data beschikken
Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat is uitgevoerd door Gemalto. Uit het onderzoek blijkt verder dat 40% van de ondervraagde consumenten zich veiliger voelt door de komst van de GDPR.
Consumenten verwachten dat de overheid en daarmee GDPR-wetgeving zich richt op het recht om vergeten te worden (32%) en het recht op transparantie over hoe bedrijven persoonsgegevens gebruiken (31%).
Voor 11% is slechts eenvoudige toegang tot gegevens releveant, terwijl 25% van de Nederlandse een vollledig overzicht van bij de bedrijven bewaarde persoonsgegevens wil kunnen inzien.
Veel vertrouwen
Dirk Geeraerts, Identity and Data Protection Expert bij Gemalto: “Consumenten hebben opvallend veel vertrouwen in bedrijven met betrekking tot persoonsgegevens. Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf moeite voor te doen.”
Geeraerts vindt verder dat bedrijven met het oog op de GDPR goed moeten nadenken over de data waarover ze beschikken: “Ze moeten de data goed beveiligen met encryptie en andere methodes zoals authenticatie. Daarnaast moeten bedrijven ervoor zorgen dat consumenten gebruikmaken van de aangeboden beveiligingsmaatregelen.”
Volgens Geeraerts staan bedrijven en consumenten samen sterker in de strijd tegen datalekken. “Tegenwoordig is het als bedrijf immers niet meer de vraag of, maar wanneer je gehackt wordt.”