Interview: de twee sporen van Speakup
Allemaal naar VoIP
Het grote vraagstuk is altijd dat elke telefooncentrale zijn eigen ‘dialect’ heeft. Vroeger vertaalden we het dialect zelf naar de standaard SIP, de gedefinieerde standaard 'taal'. Toen moesten we ons bij elke centrale apart certificeren. Wat we nu doen is de technologie inkopen, gecertificeerd en al, om het te integreren in ons netwerk. Zo kunnen we makkelijker tegen iedere klant zeggen dat het niet uit maakt bij welke telefooncentrale ze zijn aangesloten. We hoeven alleen te vragen welke centrale het is en een vinkje aan te zetten, en ze kunnen communiceren met het Speakup-netwerk.’
Identificatie en autorisatie
De term Unified Communications zegt het al: de markt vraagt om steeds verdere integratie van alle soorten communicatiemiddelen. Dat levert soms interessante vraagstukken op, waar ook Speakup zich over buigt. ‘Binnen de telecom heb je een unieke identifier, een telefoonnummer. Hetzelfde geldt voor e-mail. Bij die unieke identifiers weet je dat je een persoon kunt bereiken. Maar tegenwoordig kun je op allerlei manieren inloggen bij producten van derden. Iedereen heeft accounts van Facebook, Google en Microsoft. Soms wordt gevraagd om die te gebruiken om in de loggen bij zakelijke platforms. Vaak vindt men dat nog lastig. Wil je eigenlijk wel dat een werknemer met zijn privé-account inlogt op een zakelijk netwerk waar gevoelige informatie kan staan?’
‘En wat als een medewerker weg gaat bij een bedrijf? Vaak is helemaal niet eens duidelijk tot welke systemen een persoon toegang heeft, en via welke accounts. Dat maakt het lastig om hem toegang te ontnemen of contacten over te dragen. Waar we bij Speakup mee bezig zijn is dat wij zelf kunnen gaan functioneren als een identifier. De oplossing die wij aan het ontwikkelen zijn moet middels API’s kunnen integreren met andere applicaties en tegelijkertijd ook kunnen zeggen welke functies toegankelijk zijn voor welke medewerkers. Daarin willen we met de gebruiker meedenken om voor hen het communicatiesysteem op een ideale manier vorm te geven. Dat is echt maatwerk, dus wij proberen het platform zo generiek mogelijk te maken en de gebruiker de bouwstenen te geven die ze nodig hebben om zelf een systeem in te richten naar hun eigen wensen. We zoeken dus naar een goede, degelijke oplossing waarbij de klant zelf in controle kan zijn en autorisatie kan geven of intrekken.’
Twee sporen
Speakup zal in 2018 dus een beleid voeren dat over twee sporen loopt: SIP trunks aan de ene kant en identificatie en autorisatie via API. ‘Met dat twee-sporenbeleid zeggen we eigenlijk tegen klanten: dit doen we al 14 jaar, we zijn er specialist in. Maar let op: de markt verandert, medewerkers veranderen, mensen willen anders bereikbaar zijn. Hoe wil je als bedrijf bereikbaar zijn? Spoor 1 is binnenkomer, spoor 2 is gaan zitten met de ondernemer en nadenken over op wat voor manieren hij wil gaan communiceren.’