Achtergrond: Apple in zakelijke omgevingen
De transitie naar Apple
Hoewel het makkelijk lijkt om simpelweg een Mac voor de neus van medewerkers te zetten, komt er uiteraard wel wat meer bij kijken. Mischa: 'Honderd Macs uitdelen is het makkelijkste wat er is. Echter, als jouw IT er niet klaar voor is of er niet open voor staat, blijft het een uitdaging. Wat je dus doet is een goede en passende aansluiting zoeken op de bestaande infrastructuur. Een volledige inventarisatie van de applicaties waarmee gewerkt wordt is bijvoorbeeld een eerste vereiste. Vervolgens ga je kijken of die applicatie ook op een Mac draait. Neem Excel, waarvan je zowel een Windows- als een Mac-versie hebt, maar die lang niet altijd gelijk zijn. Zo gebruikt een medewerker mogelijk plugins in de Windows-versie van Excel die niet gelijk zijn aan dezelfde plugin voor de Mac-versie of misschien niet eens beschikbaar zijn voor de Mac. De focus moet liggen op applicatieniveau. Want als applicaties niet of niet goed draaien kunnen werknemers simpelweg hun werk niet goed doen.'
Maar de hardware dan, is dat ook geen probleem? Mischa denkt van niet. 'Windowsmachines zijn machines waar je je werk op doet. Met apparatuur van Apple ligt dat anders, daar springen medewerkers een stuk voorzichtiger mee om. Dit device is 'écht van hun' als het ware. Zodoende benaderen medewerkers Appledevices ook anders dan Windowsapparatuur. Als de backend het toelaat, iets wat tegenwoordig geen probleem meer is in het licht van Choose Your Own Device (CYOD), maakt het niet uit wat voor OS je draait. En onderzoek toont aan: een meerderheid van je medewerkers zal kiezen voor een Mac. Dan is het vooral zaak dat de applicaties in orde zijn zodat medewerkers hun werk kunnen doen en omdat veel organisaties hun applicaties afnemen als SaaS, hoeft ook dat geen probleem meer te zijn.'
Van tevredenheid naar groei
Het is natuurlijk niet voor niets dat de eindgebruiker centraal staat. 'Het is eigenlijk heel simpel', legt Mischa uit. 'Wanneer je ervoor zorgt dat eindgebruikers tevreden zijn door hen de hardware te bieden waarop zij willen werken en je ook alle applicaties biedt die zij nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen, levert dat volle tevredenheid op onder medewerkers. Ze werken plezieriger en efficiënter, waardoor de werkvloer tot bloei komt. Dit leidt uiteindelijk tot groei van je bedrijf. En laten we eerlijk zijn: dat wil toch elke organisatie, groeien?'
De veranderende rol van IT
Traditioneel gezien bepaalt de IT-afdeling (onbedoeld) hoe medewerkers hun werk moeten doen. Dit door medewerkers een beperkte - door de IT-afdeling bepaalde - set aan tools aan te bieden waar ze hun werk mee moeten doen. 'Dat is echt typisch old school IT', zegt Mischa. 'Het is echter niet gek. De IT-afdeling heeft een verantwoordelijkheid en moet ervoor zorgen dat de business blijft draaien. Gebeurt dat niet, dan komen er consequenties. Het gevolg is dat IT-managers kiezen voor hard- en software waarvan zij weten dat het werkt en dit de eindgebruiker aanbieden, waarmee ze beperkt worden om alleen zijn of haar werk te doen. Alsof het spel omgedraaid wordt: medewerkers die hun werk pas kunnen doen als de IT het toelaat. Dat terwijl zij eigenlijk dienstverlenend bezig moeten zijn en in dienst zouden moeten staan van de eindgebruiker.'
Dat is gelukkig aan het veranderen. Langzaamaan verandert de rol van de IT-afdeling. Het is als het ware aan het evolueren. En daarin is een rol weggelegd voor Apple-devices op de werkvloer die de mogelijkheid bieden helemaal met die evolutie mee te gaan.
Apple Device Enrollment Program (DEP)
Om organisaties te helpen en te stimuleren om Apple-devices, zowel iOS- als macOSapparaten, te gebruiken op de werkvloer, heeft Apple het Device Enrollment Program (DEP) opgezet. DEP stroomlijnt de uitrol, vergemakkelijkt de eerste aanmelding voor gebruikers en geeft organisaties tevens verregaande MDM-opties zodat apparatuur geheel te integreren is naar de wensen van een organisatie.
DEP werkt door middel van serienummerregistratie waardoor elk geleverd device geregistreerd staat bij Apple. Dit stelt een organisatie in staat om met behulp van MDM-software devices te configureren voor gebruik op de werkvloer. Dit heeft als voordeel dat in één keer een groot aantal apparaten direct naar wens wordt geconfigureerd voordat deze in gebruik worden genomen.
Beheer met Jamf Pro
DEP op zichzelf haalt niets uit, het is noodzakelijk om hiervoor de juiste MDM-software te gebruiken. Een van de bekende MDM-pakketten is Jamf Pro. Mischa: 'Jamf heeft een historie met Apple en beheert al zo lang Apple-devices dat het geheel gestroomlijnd werkt. Gebruikt jouw organisatie Apple-apparatuur, dan is uitrol en beheer van de apparatuur met Jamf Pro probleemloos. Veel applicaties doen van alles een beetje om maar te kunnen cateren aan mixed environments. Een beetje Windows hier, wat Android daar en misschien nog wat Apple. Jamf Pro niet, dat is enkel en alleen op Apple gericht. Is jouw organisatie Apple-driven, dan gebruik je Jamf Pro om je apparatuur te configureren en te beheren.'
Er hangt nog een groot voordeel aan Jamf Pro en dat is gegarandeerde business continuity. Aangezien Jamf Pro zich puur richt op Appledevices zijn updates of nieuwe hard- en software geen stok in het draaiende wiel van organisaties. 'Apple heeft beta-programma's waarmee we alles kunnen testen. In-house apps bijvoorbeeld, en of deze wel goed draaien op nieuwe devices. Dat kunnen we bij Pro Warehouse allemaal testen via de beta-programma's van Apple. Als er dan een update aankomt hebben wij deze al getest. Dan hoeven we slechts tegen de security officer te zeggen dat hij deze update kan uitrollen naar de eindgebruiker via Jamf Pro zonder dat er problemen voordoen.'
Praktijk: het allereerste gebruik van een Apple-device
We zijn benieuwd naar de praktijk en daar heeft Mischa direct een passend antwoord voor. 'Dit is een nieuwe iPad' zegt hij terwijl ons deze wordt overhandigd. 'Denk je nu eens in dat je de beheerder van een kiosk bent en een gloednieuwe iPad krijgt opgestuurd vanuit het hoofdkantoor. Dit is een iPad om mee te werken in de winkel en hoeft dus enkel applicaties te draaien die je nodig hebt om je werk mee te kunnen doen.'
We zetten de iPad aan en we krijgen het typische welkom van Apple in diverse talen te zien waarna we allereerst de wifi-verbinding instellen. Dat is het moment dat de iPad activeert en een call doet naar de servers van Apple om te kijken of het apparaat geregistreerd staat bij het DEP. 'Interessant is dat organisaties zelf kunnen bepalen wat een gebruiker ziet en niet ziet en welke opties hij of zij heeft tijdens de initiële installatie', vertelt Mischa terwijl hij ons door het registratieproces van de iPad leidt. 'Het moet makkelijk en snel gemaakt worden voor de eindgebruiker.' Na de registratie verschijnt de homescreen van de iPad, met pre-geconfigureerde apps geïnstalleerd en zelfs een eigen wallpaper. Zo kun je een apparaat dus volledig aankleden in de huisstijl van bedrijven.
Apps autoriseren via Jamf Pro
Via Jamf Pro bepaalt de beheerder uiteindelijk welke apps geautoriseerd zijn om te installeren en welke niet. Dit ziet er overigens ontzettend mooi uit. Organisaties kunnen zelf categorieën aanmaken binnen Jamf Pro waaronder bepaalde apps vallen. Vervolgens kunnen gebruikers via een in-house app store geautoriseerde apps installeren. Gaaf is dat de aangemaakte categorieën in Jamf Pro de categorieën zijn die je aantreft in de in-house app store. Handig, want dit geeft je als beheerder de mogelijkheid om de dashboards van Jamf Pro in te richten naar wat standaard is binnen jouw bedrijf.
Flexibiliteit en controle
Jamf Pro richt zich net als Apple op de eindgebruiker, in dit geval de IT-beheerder van organisaties. Dat laat zich direct zien in een schone en snelle interface waarbij je als beheerder volop de mogelijkheid hebt om devices minutieus te configureren. 'Beheerders kunnen met Jamf Pro gemakkelijk apps autoriseren of problemen oplossen. Wanneer jij ons belt als je een probleem hebt met je Apple-device, dan hebben wij talloze opties om je binnen Jamf Pro direct te vinden. Je serienummer hebben wij bijvoorbeeld niet nodig, je naam is genoeg. Wel zo prettig in enterprise-omgevingen met meer dan 1000 medewerkers.'
Beheren van een Mac
We krijgen hier een mooi voorbeeld van te zien, waarbij de Mac om de zoveel tijd tegen de gebruiker spreekt. 'Zo kun je gebruikers bijvoorbeeld dwingen om een update binnen een bepaalde tijd uit te voeren door om de zoveel tijd een alert te geven op het device. In feite kun je alles met scripting. Wil je dat ook? Uiteraard niet, maar het kan wel. En weer: zonder dat je de eindgebruiker belemmert met zijn werkzaamheden.'
De experience van de eindgebruiker
De term valt continu weer: de eindgebruiker. We zijn al onder de indruk van de verregaande en intuïtieve opties die Jamf Pro je biedt om zo'n functioneel mogelijke werkomgeving te creëren en te beheren voor de eindgebruiker, maar we zijn net zo onder de indruk van de presentatie aan de eindgebruiker, iets waar echt goed over nagedacht is.
'Het is toch mooi dat je vooraf een configuratie instelt op een iOS- of macOS-device zonder dat je deze uit de doos hoeft te halen? Je medewerkers mogen zelf hun nieuwe Apple-device uitpakken en installeren vanaf de start. Laten we eerlijk zijn, dat hoort toch ook bij de experience? Niets is leuker dan nieuwe apparatuur uitpakken en voor het eerst in gebruik nemen. En met Jamf Pro biedt je je medewerkers precies dat, zonder dat grenzen overschreden kunnen worden door medewerkers of je je medewerkers grenzen moet opleggen om hun werkruimte te beperken. Een uitrol zoals beschreven zonder tussenkomst van IT wordt een “Zero-Touch Deployment” genoemd. Dit resulteert in vrolijke werknemers en die positiviteit leidt uiteindelijk tot een goed lopende organisatie met groei.'
Jamf Nation & Pro Warehouse
Ondanks de nodige kennis komen zelfs IT-beheerders er niet altijd uit. Gelukkig biedt Jamf je een community in de vorm van Jamf Nation, het grootste Apple IT-management forum ter wereld. Heb je een brandende vraag of ben je op zoek naar een specifiek script, dan kun je altijd hier terecht. Neem een kijkje op jamf.com/jamf-nation.
Wil je weten wat Pro Warehouse, dé zakelijke Apple Authorised Reseller van Nederland, voor jouw organisatie kan betekenen, meer weten over de diensten die zij leveren of de case van TMG of andere business cases inzien? Ga dan naar prowarehouse.nl.