Youtube wil kwaliteit VR -en 360-video's verbeteren
Google heeft deze week aangekondigd dat Youtube in samenwerking met Daydream zijn 360-graden- en virtual realityvideo's gaat verbeteren. De zoekmachine begon VR-video's ongeveer twee jaar geleden te ondersteuenen. Ook bracht het in 2016 een ondersteunende app op de markt.
De grote uitdaging op dit moment is om het gat te dichten tussen natuurgetrouwe beeldkwaliteit enerzijds en de intercapiciteit anderzijds. In een blog geeft Youtube details weg waar de samenwerking zich op gaat richten. De focus zou vooral liggen in het transformeren van een bollende 3D-wereld, naar een 2D-alternatief.
De nieuwste videotechnieken
Door het beeldkwaliteit op die manier te verbeteren, hoopt Youtube de resoluties van al zijn video's gelijk te trekken. Dat betekent dat we in de nabije toekomst video's gaan zien die kwalitatief sterk zijn verbeterd. Daarmee zet het een oude techniek overboord waarmee het jaren heeft gewerkt. Het zogenaamde 'Equirectangular Projection' (EQ) focust niet op de horizon, maar op de boven- en onderkant van het beeld. Dit verbetert de beeldkwaliteit. De nieuwste standaard is Equi-angular Cubemap Projection (EAC). Onderstaande afbeelding laat het verschil tussen beide standaarden goed zien.
![](https://www.winmagpro.nl/sites/default/files/styles/article-image/public/eac_0.jpg?itok=Bulc014v)