Gastexpert: Drie redenen waarom MKB-bedrijven hun legacy-telefoniesystemen dienen up te graden
Profiteer je als MKB’er al volop van de digitale revolutie? Bereik je al meer klanten door zichtbaar te zijn in zoekmachines en via e-commerce? En laat je met IT-systemen jouw bedrijf al effectiever draaien? Dit zijn vaak de eerste punten die mkb-bedrijven aanpakken, maar telefoniesystemen worden daarbij veelal over het hoofd gezien.
En dat terwijl gesproken communicatie wel degelijk van groot belang is. Legacy-telefoniesystemen zijn vaak een aardige kostenpost, maar eenvoudige aanpassingen kunnen al grote voordelen opleveren. Waarmee je bijvoorbeeld meer new business binnenhaalt, werkprocessen stroomlijnt en daarnaast een goede indruk achterlaat bij je klanten.
1. Van verouderde technologie naar digitale SIP
Veel telefoniesystemen die ouder zijn dan vijf jaar, maken gebruik van standaardtelefoonlijnen of van ISDN, een eerste-generatie digitale technologie. Het nadeel van deze legacy-methoden is, dat ze relatief hoge maandelijkse kosten hebben en daar komen nog extra kosten bovenop voor bepaalde soorten telefoongesprekken. De laatste jaren is een nieuwe technologie in opkomst: Session Initiation Protocol (SIP). Een technologie waarbij een breedbandverbinding gebruikt wordt om te bellen en gebeld te worden zonder dat hiervoor een computer nodig is. In plaats daarvan wordt het bestaande telefoniesysteem met een gewone handset gebruikt, inclusief de handige functies daarvan, zoals wisselgesprekken, wachtmuziek en doorschakelen. Zo blijft communicatie professioneel zoals zowel klanten als medewerkers verwachten.
2. Klantinformatie altijd achter de hand dankzij CRM-integratie
Veel MKB-bedrijven hebben veel verschillende klanten met wie ze regelmatig contact hebben. En als die aan de telefoon hangen, dien je hun klantgegevens snel bij de hand te hebben. Maar doordat steeds meer mensen bellen via hun mobiele telefoon met een eigen nummer, is het soms niet meteen duidelijk wie er belt en dien je de klantgegevens er handmatig bij te zoeken – wat een tijdrovend klusje kan zijn. Gelukkig zijn telefoniesystemen eenvoudig te upgraden, zodat bij een telefoontje de contactgegevens van de beller en de gegevens die over deze klant zijn opgeslagen in het Customer Relationship Management-systeem (CRM), direct tevoorschijn komen op het beeldscherm van uw computer. Voor kleinere bedrijven zorgen deze innovatieve features al gauw voor meer efficiëntie én meer omzet.
3. Een werkplek waar je maar wilt
Thuiswerken maakt het vinden van een goede balans tussen werk en privé een stuk makkelijker. Maar ook al bent je niet op kantoor, je wilt natuurlijk wel bereikbaar blijven voor klanten. Dan maar je privételefoonnummer doorgeven? Dat is niet altijd handig noch professioneel. Er zijn oplossingen waarbij jouw werknummer je volgt, op welke locatie of met welk device je ook werkt. En met een modern telefoniesysteem is het heel eenvoudig om dit soort find-me-follow-me-oplossingen in te stellen. Er zijn zelfs systemen die meerdere telefoons kunnen integreren met speciale ringtones, zodat je, voordat je opneemt, al weet of een oproep werk of privé is.
Ons Gigaset pro-partnernetwerk kan je helpen na te gaan of jouw telefoniesysteem klaar is voor verandering en om de juiste oplossing te kiezen, die perfect past bij je MKB-behoeften. Ga naar onze partnerpagina voor een Gigaset pro-partner bij jouw in de buurt.