Apple zoekt aansluiting bij gemeenschap
Eerder deze maand veranderde Apple de naam van haar winkels door 'Store' uit de naam te verwijderen. Dit is natuurlijk niet zomaar gedaan en behoort tot een groter plan van Apple.
Met het verwijderen van het woord 'Store' uit de naam van haar winkels zet het bedrijf best wel een slimme zet. Immers, de winkels zijn nu niet langer meer 'winkels', maar een slimme fysieke positionering van het merk Apple. Dat is overigens niet de voornaamste reden tot naamsverandering.
Apple als onderdeel van gemeenschap
Angela Ahrendts, oud-CEO van Burberry en sinds 2014 werkzaam bij Apple als Senior Vice President Retail and Online Stores, legt de keuze voor naamsverandering uit als onderdeel van een plan om aansluiting bij de gemeenschap te vinden. 'We hebben niet meer winkels nodig, wel geweldige plekken die bijna dienst doen als een dorpsplein. Als een ontmoetingsplek', zo legt ze uit tegen Tech Insider.
'Features'
Apple deelt haar winkels in volgens een nieuwe filosofie waarbij elk deel van de winkel een zogenaamde 'feature' is die de ervaring zou moeten verrijken. Deze filosofie werd uit de doeken gedaan tijdens de opening van een nieuwe winkel op Union Square in San Francisco in mei dit jaar. Deze winkel vormt de blauwdruk waar naar alle andere Apple-winkels gevormd worden. Er zijn een totaal van vijf features:
- The Avenue, waar je je Apple-devices koopt, apps uitprobeert en advies krijgt van experts.
- Genius Grove, een update van de Genius Bar voorzien van groen. Hier kun je je iPad, iPhone, MacBook en andere producten laten controleren op defecten en word je geholpen als je een probleem met een aangekocht item van Apple hebt.
- The Forum, een plek waar bezoekers elkaar kunnen ontmoeten en waar ook lezingen en concerten gehouden kunnen worden.
- The Boardroom, waar zakelijke gebruikers met elkaar in contact kunnen komen en waar ontwikkelaars leren hoe het meeste uit hun Apple-devices te krijgen.
- The Plaza, een park-achtige omgeving die net als The Forum dient als ontmoetingsplek en als plek om bijvoorbeeld concerten te geven.
Deze vijf features betekenen overigens niet dat elke winkel van Apple ook elke feature krijgt. Dat is simpelweg niet mogelijk. Wel is de gooi van Apple naar het bieden van 'experiences' aan klanten een logische stap. De verkopen van bijvoorbeeld de iPad en iPhone lopen langzaam terug, en dus zal Apple toch iets moeten bieden aan klanten wat meerwaarde biedt aan hun bezoek aan een winkel van het bedrijf.
Dat doen ze dus door de winkels om te toveren tot een gemeenschappelijke plek waar de verkoop van Apple-producten tweede viool lijkt te spelen. 'Lijkt', want Apple is geen filantropische instelling, en dus blijven het uiteindelijk gewoon winkels, ondanks de naamsverandering.