5 redenen waarom een online CRM je meest waardevolle bezit is
Al deze elementen zijn gericht op het verkrijgen van meer klanten. Klanten zijn ontzettend belangrijk voor een organisatie, zij betalen uiteindelijk de rekeningen en de lonen. Je klantenbestand uitbreiden is vaak prioriteit, maar denk ook aan het onderhouden van bestaande klanten. Volgens Forbes is het namelijk zes tot zeven keer duurder om nieuwe klanten te verkrijgen, dan bestaande te houden. Daarom is het essentieel om een goed overzicht van je bestaande klanten te hebben, zodat je het beste op hun wensen kunt inspelen. Een CRM systeem is hierbij onmisbaar. Wil je weten waarom je een online CRM het meest waardevolle bezit is? Lees dan verder.
Reden 1: Je kunt leads en contacten registreren met een CRM programma
Je weet nooit wanneer een lead er klaar voor is om zaken met je te doen. Misschien niet vandaag, morgen of over een week, maar houd je contacten warm. Het is nooit te laat om je klanten en contacten te organiseren. Wanneer je dit wil doen, kun je ze met een online CRM programma in verschillende basiscategorieën indelen, zodat je efficiënt je CRM strategie kunt implementeren. Je contacten kun je bijvoorbeeld categoriseren in ‘potentiële klanten’, ‘klanten’, ‘verloren klanten’, ‘leveranciers’ en ‘partners’. Of je kunt klanten ook opsplitsen in verschillende groepen per segment. Hiermee ontdoe je jezelf voor eens en altijd van complexe spreadsheets en heb je alle contacten gebundeld in een handig overzicht.
Reden 2: Je kunt alle interactie bijhouden
Een CRM systeem bevat alle beschikbare informatie van een klant. Hierdoor is het vrij eenvoudig je klanten te tracken en kun je vervolgens makkelijker een inschatting maken welke klant iets op kan leveren en welke niet. Alle details in een online CRM zijn centraal opgeslagen en daarom snel terug te vinden en altijd beschikbaar. Dit versnelt het verkoopproces en bevorderd de productiviteit. Met CRM software heb je ook de mogelijkheid om alle interactie die met de klant is geweest, bij te houden van iedereen binnen je organisatie. De volgende keer dat je weer contact opneemt met je klant, kun je van te voren even zijn of haar gegevens inzien en inschatten in welke fase het contact zich bevindt. Dit helpt om je aandacht op elke klant individueel te vestigen.
Reden 3: Je biedt snelle en persoonlijke service
Niets is zo vervelend voor klanten als meerdere keren hetzelfde verhaal te moeten doen. Dit levert voornamelijk irritatie en weerstand op en dat wil je natuurlijk niet. Het handige aan het bijhouden van van alle interactie met de klant, is dat je een gepaste en meer persoonlijke service kunt verlenen. Effectief met klanten omgaan en aan hun behoeftes voldoen, vergroot uiteindelijk de klanttevredenheid. En dat wil je juist bereiken. Je hebt snel inzichtelijk hoe je ze het beste kunt helpen en ze uiteindelijk over de streep kunt halen.
Reden 4: Je biedt gerichte en aantrekkelijke aanbiedingen
CRM software kan een organisatie helpen de winstgevendheid te vergroten, door het opbouwen en behouden van sterke, waardevolle relaties met hun klanten. Wanneer je je online CRM goed inzet voor je marketingactiviteiten, dan kan dit in gerichte en aantrekkelijke aanbiedingen voor elke klant resulteren. Door in je CRM programma niet alleen persoonsgegevens, maar ook de aankoop- en contactgeschiedenis op te slaan, kun je elke klant een gepaste aanbieding of een voorstel doen die voor hem of haar interessant is. Op deze manier verhoog je de kans op herhalingsaankopen en versterkt het tegelijkertijd de onderlinge relatie. Met een gepersonaliseerd aanbod voelen klanten zich meer gehoord en gewaardeerd.
Reden 5: Het creëert een positieve klantervaring en loyaliteit
Wanneer je klanten tevreden zijn zullen ze loyaal blijven en zaken met je willen blijven doen. Dit is misschien wel het belangrijkste wat je uit je CRM systeem wilt halen. Met CRM marketing bouw je aan de gehele klantervaring en draag je zo bij aan de loyaliteit van je klanten. Met gebruik van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Social CRM combineer je gegevens en interacties van diverse social media platforms. Daarnaast verzamel je ook voldoende data om op elk moment relevante aanbiedingen te plaatsen, betere service te bieden en aan verwachtingsmanagement bij de klant te doen.