Webshop verbeteringen voor een (nog) hogere conversie
Online je producten verkopen is helemaal van deze tijd. Als ondernemer je producten online aanbieden kan namelijk een hoop kosten (pand, personeel) besparen.
De laatste jaren vallen diverse grote winkelketens dan ook met bosjes om. Denk aan Scheer & Foppen, Macintosh, Schoenenreus etc. Allemaal winkelketens die de online zaken niet goed (genoeg) voor elkaar hadden of zich bleven vastklampen aan een offline strategie. De consument beweegt nu meer online. En het belang van een goed draaiende en dus converterende webshop is dus van groot belang.
Maar hoe verhoog je de verkopen door een hogere conversie? Er zijn verschillende tactieken die je hiervoor kunt inzetten. Combineer je deze methoden met elkaar, dan kun je je conversie en dus je omzet aanzienlijk verhogen. We zetten hieronder een aantal hiervan op een rij zodat je de concurrentie een stapje voor blijft.
Vind de klant wat hij zoekt?
Dat gebeurt alleen met een logische structuur en een heldere navigatie. Een goede navigatie heeft alles te maken met een goede basis: het design. Een goede webshop beginnen kan lastig lijken. Maar gezien de groeiende mogelijkheden binnen webshop software pakketten kun je nu vrij snel een eenvoudig doen met behulp van standaard designtemplates. Deze templates zitten tegenwoordig erg goed in elkaar en zijn vaak meteen voor alle apparaten geschikt (responsive design). Dit zorgt voor een goede navigatie op zowel smartphone, tablet en desktop. Denk daarnaast dus goed aan de structuur van je site. Zit hier in de ogen van de klant een logische opbouw in zodat ze makkelijk de juiste producten kunnen vinden? Als je een structuur gaat bepalen, kijk dan ook even naar waar mensen het meeste naar zoeken (bijvoorbeeld met de Google Zoekwoordplanner). Dit helpt je de categorieën binnen de structuur ook meteen de juiste naam te geven zodat mensen deze makkelijk vinden binnen je webshop.
Sturen door kleurgebruik
Daarnaast is het belangrijk om de conversie paden er uit te laten springen door middel van goed kleurgebruik. Bedenk dus eerst goed wat het ideale pad is vanaf het moment dat iemand op een bepaalde pagina of deel van je site komt, zodat de kans het grootst is dat hij een product koopt. Met een strak en helder design kan de basis al goed gerealiseerd worden, maar stuur de klant door dit ideale pad door slim kleurgebruik. Geef belangrijke buttons als “bestellen” of “afrekenen” een opvallende en contrasterende kleur zoals rood of oranje. Dit maakt de knoppen opvallender en triggered de klant ook onbewust om er op te klikken. En hoe meer mensen op bestellen klikken, hoe meer verkopen!
Slim gebruik teksten & productfoto’s
Wanneer iemand online iets wil kopen, heeft hij of zij minder snel de neiging om een verkoopmedewerker een vraag te stellen. Neem daarom de klant met tekst bij de hand. Omschrijf duidelijk wat het product is of kan en leg uit wat de klant kan doen op de site. De drempel om even iets te vragen is namelijk hoger dan in een fysieke winkel (hoewel je tegenwoordig hiervoor wel goed werkende chatprogramma’s hebt). De online productinformatie is essentieel. Dit is niet alleen belangrijk voor je vindbaarheid, maar ook je conversie. Mist de beschrijving belangrijke specificaties of is het incorrect, dan haken potentiële klanten af. Hetzelfde geldt voor de productfoto’s. Een aantal korte tips voor goede productfoto’s:
- Groot formaat foto’s
- Goede belichting en goede kleurweergave
- Allemaal dezelfde witte achtergrond
- Zorg voor meerdere hoeken
En wat bij veel webshops nog ontbreekt, is bijvoorbeeld een foto of video in een gebruikerscontext. Denk aan een foto van het model bij kleding, een bank in een ingerichte woonkamer, een ketting om een hals etc. Zo kan de klant een nog betere inschatting maken van de vorm, het model of het formaat van het product.
Gebruik een live chat
Mochten je klanten er met de beschrijving en foto’s van een product niet uitkomen, dan kunnen ze de webshop verlaten. Wil je dit voorkomen, dan kun je een live chat aanbieden. Dit verlaagt de drempel voor de klant om toch even wat te vragen aan de verkoper. Om snel en efficiënt meerdere klanten te kunnen helpen is een chatbot een goede optie. Het voordeel aan deze bot is dat het een oneindige hoeveelheid chats tegelijkertijd kan beantwoorden. Wanneer je een grote webshop hebt met veel inkomend verkeer is een chatbot een goede oplossing, om alle vragen snel te kunnen beantwoorden.
Duidelijke en betere USP’s
Wanneer nieuwe bezoekers op je website komen is het belangrijk dat ze in een oogopslag kunnen zien wat jouw webshop uniek maakt. Bied je bijvoorbeeld gratis verzending aan of verzending binnen een dag? Laat potentiële klanten dit dan weten. Plaats je USP’s op een prominente plek. En zorg ervoor dat je USP’s beter zijn dan de concurrentie. Kunnen klanten daar bestellen tot 21.00 uur om het morgen in huis te hebben? Zorg ervoor dat ze bij jou dan tot 23.00 uur kunnen bestellen. Op lange termijn maak je hiermee het verschil!
De Sale categorie
Wil je meer sales genereren dan kan het verstandig zijn om naast het gewone aanbod ook een aparte pagina te hebben voor alle sale producten. Door de eindeloze sales, kortingscodes en shoptegoeden zijn online shoppers tegenwoordig getraind op goedkoop winkelen. Bovendien wordt ook vaak gezocht op producten in combinatie met sale of aanbieding. Men zoekt dus vaak naar dingen die in de aanbieding zijn. Daarom is een sale categorie op je webshop een must. Dit kan een goede manier zijn om vooral nieuwe klanten aan te trekken. Vervolgens kun je deze klanten dan weer upsellen, bijvoorbeeld met behulp van email marketing.
Zorg voor vertrouwen
Mensen kunnen na het zien van de producten en (aantrekkelijke) prijzen iets bij je willen kopen, maar vertrouwen ze het dan ook? Er staan nog steeds veel schimmige webshops online. Daarom zijn online shoppers vaak wantrouwend over de service en willen zij eerst zien dat een webshop betrouwbaar is. Dit vertrouwen kun je uitstralen door keurmerken te gebruiken. Ze laten namelijk zien dat een externe en onafhankelijke organisatie jouw webshop positief heeft beoordeeld.
Ook met klantbeoordelingen zorg je voor vertrouwen. Voordat je iets koopt ben je vaak ook benieuwd hoe anderen het product ervaren. Er kan wel een leuke beschrijving bij het product staan met een leuk plaatje, maar misschien komt dit niet helemaal overeen met hoe het product in het echt is. Een goede review kan een potentiële klant dan over de streep halen.