Hoe moet Apple Chromecast aanpakken?
Apple heeft last van Google en Amazon

Hoe moet Apple Chromecast aanpakken?

Redactie WINMAG Pro
We berichtten al over Apple dat start met een driejarige cyclus om nieuwe iPhone-modellen te introduceren. Dat lijkt nodig, wil men Chromecast voor zijn.

Momenteel wordt de iPhone nog om de twee jaar vervangen door een nieuw model. Door de cyclus te verlengen heeft Apple de mogelijkheid om functies toe te voegen die ook daadwerkelijk vernieuwend aanvoelen.
 
Slimme zet, want we gebruiken onze apparatuur steeds langer dan vroeger. Zo gaan we tegenwoordig pas na zes jaar voor een PC-upgrade. Dat was vier jaar. Wanneer we kijken naar tablets, is het beeld niet veel anders. 

25 miljoen Chromecast-devices

Volgens kenners is de oorzaak van deze trend simpel. Het device en de software zijn voor de consument een stuk minder interessant geworden dan de applicaties en services. Apps en diensten waarmee Google en Amazon – denk aan Google Chromecast en de Amazon Echo - scoren. En daarvoor zijn de duurste en meest up-to-date smartphones al lang niet meer nodig.
 
Sinds 2013 heeft Google 25 miljoen Chromecast-devices verkocht. Dan gaat het om de 35 dollar kostende dongles die iedere simpele televisie in een smart tv veranderen. Dat is flink wat voordeliger dan wanneer je een splinternieuwe smart tv moet aanschaffen. Met een druk op de knop kijk jij naar YouTube of luister je via Spotify, zonder peperdure apparatuur aan te hoeven schaffen. 

Terrein terug winnen

Voor de Apple's en Samsungs van deze wereld is het dus zaak om terrein op Google, Amazon en andere aanbieders terug te winnen. Voordelige apps en diensten waarmee men niet in de eigen vingers snijdt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Chromecast en Echo zijn relatief goedkope gadgets op basis van cloud. Iets waar Apple moeilijk tegen op kan concurreren.
 
Kortom: trigger de consument om toch weer apparatuur aan te schaffen (dus biedt exclusieve, must have mogelijkheden) of kom zelf met een nog beter alternatief dan Echo en Chromecast. De bal ligt bij Apple en consorten.
 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie