Review: Exact Online voor Contract Management
Als leverancier van periodieke services ben je je al snel bewust dat een geleverde dienst aan een klant al gauw een mistige investering wordt. Het goed in kaart brengen van de diensten die je verleent en deze koppelen aan de kosten en inkomsten die deze met zich meebrengen is daarom cruciaal. Daarom heeft Exact, leverancier van online bedrijfssoftware, een handige module ontwikkeld, Contract Management, die naadloos aansluit op de boekhoudsoftware van Exact Online en integreert met andere producten van Exact Online zoals Uren & Facturen, Handel en Productie.
Interface
Exact houdt haar interfaces helder en dat is bij de module Contractmanagement niet anders. Ben je bekend met de software van Exact, dan is ook het aanmaken en bijhouden van contracten en abonnementsvormen van jouw klanten geen probleem. Anders dan menig andere oplossing vind je snel je weg in de vriendelijk navigeerbare menu's. Een belangrijk punt, want software mag dan nog zoveel krachtige functies bieden, als de menu's ondoorzichtig zijn zal de software nauwelijks optimaal benut worden. Goed om te zien dat dit bij Exact Online wel goed zit. Bovendien kun je de interface aanpassen waar nodig, zodat alleen relevante data en informatiekolommen zichtbaar zijn.
Functies
Binnen de module Contract Management heb je alle functionaliteiten tot je beschikking waarmee je jouw periodieke services inricht zoals je dat wenst. Binnen de module beheer je alle door jouw aangeboden abonnementen, met een belangrijke focus gericht op inzicht in en groei van jouw business. Met andere woorden, de functies binnen deze module zorgen voor inzichtelijk en gemakkelijk beheer van je huidige business en het genereren van nieuwe business.
Resultaten
Een overzicht van klanten en producten betekent natuurlijk niets als de resultaten nog niet meetbaar zijn en je geen zicht krijgt op jouw groei. Maar hoe meet je nu eigenlijk groei? Hiervoor gebruikt de module het MRR-getal. MRR (Monthly Recurring Revenue) laat zien hoe je groeit als bedrijf, door te meten hoeveel abonnementen er verkocht zijn, hoeveel er verloren zijn en welke abonnementen eventueel upgradet of downgradet zijn. Van elk abonnement berekent de software automatisch een gemiddeld cijfer, uitgedrukt in een zogenaamde MRR-waarde. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de omzet per abonnement.
Wat MRR vooral uniek maakt is dat het mogelijk maakt om verschillende abonnementsvormen met elkaar te vergelijken. Een groei in aantal abonnees betekent immers niet per se dat de waarde van abonnementen ook toeneemt. Met het MRR heb je wel een duidelijk vergelijkingsgetal tussen de terugkerende inkomsten per abonnement waardoor je duidelijk zicht krijgt op groeitrends en hier naar kan handelen. Van je MRR kun je ook een handige analyse opstellen die je groei visualiseert, zodat je snel zicht hebt op de effectiviteit van de door jou aangeboden abonnementsmodellen.