TEST: Adobe Creative Suite 2
Creative Suite 2 (CS2)is, net als de eerste editie, een totaalpakket voor de professionele vormgever van zowel boeken, tijdschriften als reclameboodschappen met als belangrijkste onderdelen PhotoShop CS2 (fotobewerker), Acrobat 7 (PDF's aanmaken), InDesign CS2 (complete publicaties opmaken [zie afb 1]) en GoLive CS2 (websiteontwerp). Dit zijn overigens de onderdelen in de 'Premium'-editie. Er is ook een goedkopere 'Standard'-editie zonder Acrobat en GoLive.
Het pakket biedt ten op zichte van de eerste versie geen wereldschokkende verbeteringen. Wel biedt het een nog verder doorgevoerde integratie van de verschillende toepassingen en een verhoogd gebruiksgemak.
Indruk
Juist die integratie maakte al bij de eerste editie van de Adobe-suite, anderhalf jaar geleden, veel indruk. Zoveel zelfs dat steeds meer grafische bureaus overstapten van het leidende, maar dure, opmaakpakket Quark XPress naar zijn tegenvoeter Adobe InDesign. In een ruk door kopen de grafici dan gelijk maar de complete Creative-bundel, want prijstechnisch is dat zeker interessant. Alleen het opmaakpakket InDesign kost tegen de duizend euro (XPress kost overigens twee keer zoveel) en voor slechts een paar honderd euro erbij heb je alle software die je als grafische 'pro' eigenlijk toch al moet hebben. Zoals Adobe Acrobat om 'certified PDF's' te maken (opmaakbestanden voor de drukker) en uiteraard het wereldvermaarde Photoshop om foto's in lagen te kunnen bewerken.
Een kleine belronde onder grafische bureaus leert dat steeds meer bedrijven f InDesign naast XPress gebruiken, f al volledig overgestapt zijn. Len 't Hoen, zelfstandig vormgever in Den Haag, gebruikt de Creative Suite sinds een jaar (naast Xpress), en roemt de flexibiliteit van de Adobe-software en de integratie met Photoshop. Niet langer zijn opmaak en beeldbewerking twee gescheiden werelden.