Adverteerders volop in zee met adware
De actiegroep Center for Democracy and Technology (CDT) in Washington deed wat eigenlijk al veel eerder had moeten gebeuren: het registreerde simpelweg welke adverteerder zich via adware aan het webpubliek opdrong. En ging vervolgens na hoe de reclamecampagne in elkaar stak. Is er sprake van regelrechte opzet?
Niet minder dan 55 procent van de advertenties bleek direct door de adverterende partij zelf geboekt bij de adware-firma's, of via een direct systeem voor advertentieplaatsing. Bij het andere deel was er een tussenpersoon in het spel of zelfs een keten van tussenpersonen.
Het is niet duidelijk of de adverteerder in al gevallen weet heeft van de reclamemethoden van de tussenpersonen. Meestal wordt er een 'per click'- of 'per view'-model toegepast, dat niet is uitgesplitst naar de reclamemethode. Het is natuurlijk ook een mooie 'cover up' voor de adverteerder: "...als we dit hadden geweten".
Een van de betrokken tussenpersonen is Double Click. Dat internet-reclamebedrijf is ook in Nederland actief.